آموزش بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود

دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دوره آموزش بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود را از ابتدای تابستان برگزار می‌کند. قطب علمی مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی ابنیه ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری دفتر امور فنی تدوین معیارها و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام به برگزاری این دوره آموزشی می‌کنند.

دکتر «محسن تهرانی‌زاده» رییس این قطب علمی به ایرنا گفت: آسیب‌پذیری شهرها و روستاها در برابر زلزله یکی از مهم‌ترین مسائل روز کشور است که باید از طریق بهسازی لرزه‌ای و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود از این آسیب‌پذیری جلوگیری به عمل آورد.

وی هدف از برگزاری این دوره آموزشی را ارتقای سطح دانش مهندسان و کارشناسان ارشد سازه و زلزله دستگاه‌های اجرایی و مهندسین مشاور و نیز آشناسازی آنان با اصول و روش‌های صحیح ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های موجود در برابر زلزله عنوان کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، از آنجا که در این دوره‌های آموزشی تخصص‌هایی بالاتر از سطح دانشگاهی ارائه می‌شود، برای شرکت در آنها فقط از مهندسان دارای مدرک لیسانس و بالاتر که دارای مدرک سازه و زلزله هستند، ثبت‌نام می‌شود.

در این دوره، استادان به ارائه تخصص‌هایی می‌پردازند که باعث ارتقا سطح دانش مهندسان طراح و اجرایی که در زمینه سازه و زلزله فعالیت می‌کنند، می‌شود.

این دوره‌ها که از اول تیرماه و به مدت ۹هفته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود، شامل دوره عمومی، دوره اختصاصی سازه‌های فولادی و بتنی و دوره اختصاصی سازه‌های بنایی است.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.moghavem-sazi.ir مراجعه کنند.

دکتر تهرانی‌زاده در مورد ساخت‌وسازهای غیراصولی در کشور گفت: دولت و نظام مهندسی کشور در تلاشند با تهیه و تدوین قوانین و دستورالعمل‌ها، مانع از ساخت‌وسازهای غیراصولی و تخلف‌های موجود در این زمینه شوند.

به اعتقاد وی، ساخت ساختمان‌های مقاوم و اصولی در اولویت کار نظام مهندسی قرار دارد.