خرید و فروش وام مسکن در بازار پس از یک دوره وقفه مجددا به حالت عادی خود بازگشت. به گزارش خبرگزاری فارس، وام مسکن در بازار پس از اینکه قرار شد در ابتدای خردادماه جاری شرایط پرداخت آن از سوی بانک مسکن تغییر کند به یک‌باره با افت قیمت مواجه شد. اما بعد از گذشت چند روز قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت.

بنابراین گزارش، پس از گذشت حدود ۲۲ روز از ابتدای خردادماه جاری برخی از دارندگان وام مسکن که تعدادشان نیز بسیار اندک است پس از اینکه شرایط دریافت وام را از بانک مسکن اخذ کردند ترجیح داده‌اند تا وام مسکن خود را در بازار به فروش برسانند، این عرضه اندک در مقابل تقاضای زیاد موجب شده تا قیمت وام مجددا در بازار افزایش یابد.

این گزارش به نقل از فروشندگان می‌افزاید: قیمت وام مسکن در بازار به دلیل تعداد کم آن رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به ماه گذشته داشته است.

آنان می‌گویند: تغییر شرایط پرداخت وام مسکن موجب شده تا تعداد وام مسکن فروخته شده در بازار کاهش یابد، این کاهش عرضه در بازار موجب شده تا وام ۱۸‌میلیون تومانی مسکن در حال حاضر در بازار بدون هزینه قطعی و رهنی ۳‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان تا ۴‌میلیون تومان در بنگاه‌ها خرید و فروش شود.

به گفته آنان، هزینه قطعی و رهنی واحد‌های مسکونی در دفاتر اسناد رسمی بستگی به متراژ آن واحد مسکونی دارد که به طور متوسط برای یک واحد مسکونی با متراژ ۴۵‌مترمربع باید ۲۵۰‌هزار تا ۳۰۰‌هزار تومان از طرف خریدار وام هزینه شود. براساس این گزارش متوسط قیمت وام ۱۲‌میلیون تومانی مسکن در بازار از ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان تا ۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان، قیمت وام ۱۵‌میلیون تومانی مسکن ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان تا ۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان قیمت وام ۱۶‌میلیون تومانی مسکن ۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است.

قیمت وام جانبازی ۱۲‌میلیون تومانی نیز در بازار ۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان است.