لایحه ساماندهی پیش‌فروش مسکن  همچنان در دست بررسی است

ساقی محمدی

گروه مسکن- لایحه ساماندهی پیش‌فروش مسکن که برای رفع مشکلات روابط حقوقی پیش‌ خریداران و پیش‌فروشندگان مسکن در نیمه اول سال۸۵ و از سوی برخی سازمان‌های ذی‌ربط نظیر وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و در جلسه مسوولان عالی قضایی نیز به تصویب رسید، قرار بود برای گذراندن مراحل قانونی به دولت ارائه و پس از آن در اسرع وقت، مراحل تصویب این طرح در مجلس سپری شود. اما براساس آخرین پیگیری‌های گروه بازار مسکن دنیای اقتصاد، لایحه پیش‌فروش مسکن هنوز به مجلس ارائه نشده و خبری هم مبنی بر آخرین وضعیت بررسی آن در کمیسیون‌های مربوطه در دولت منتشر نشده است.به اعتقاد برخی موافقان این لایحه، تصویب و اجرایی شدن لایحه مذکور انجام تمامی پیش‌فروش‌های مسکن را منوط به رعایت تعهداتی از سوی سازندگان می‌کند و از همین طریق زمینه بروز هرگونه تخلف نظیر پیش‌فروش یک واحد مسکونی به چند خریدار و امتناع از عمل به تعهدات حذف می‌شود.

از مجلس چه خبر؟

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره می‌گوید: هنوز لایحه‌ای از سوی دولت مبنی بر سالم‌سازی روند پیش‌فروش مسکن به مجلس ارائه نشده و در کمیسیون‌های مربوط به دولت در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس به لحاظ قانونی می‌تواند دولت را ملزم به ارائه این لایحه کند، یادآور می‌شود: وقتی مجلس وارد مرحله‌ای می‌شود که دولت در ارائه برخی لوایح تعلل می‌کند، می‌تواند دولت را برای ارائه هرچه زودتر لوایح ملزم کند، اما در عین حال شورای نگهبان معتقد است که دولت را برای ارائه لوایح نباید ملزم کرد و نمایندگان مجلس اگر ضرورتی برای ارائه برخی لوایح از سوی دولت دارند، می‌توانند طرح‌های خود را ارائه دهند.

از این جهت، نمایندگان مجلس به دنبال الزام دولت در ارائه لوایحی هستند که در اولویت‌های اصلی قرار دارد و این لایحه نیز از مواردی است که در شرایط کنونی در اولویت‌های اصلی و اساسی کشور نیست.ولی آذروش، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به طولانی شدن زمان ارائه این لایحه به مجلس از روند پیگیری این لایحه ابراز بی‌اطلاعی کرد.

لایحه در کمیسیون زیربنایی دولت

براساس این گزارش، نتایج حاصل از پیگیری‌های دنیای اقتصاد از طریق مسوولان این امر در دولت به‌گونه‌ای است که بنا به گفته معاون امور تلفیق بودجه و امور مجلس وزارت مسکن و شهرسازی چون لایحه پیش‌فروش مسکن توسط قوه قضاییه تهیه شده، پس از تقدیم به دولت در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است.

مهندس علیرضا محفوظی تصریح کرد: با توجه به اینکه این لایحه، لایحه بسیار مهمی است و ابعاد حقوقی گسترده‌ای دارد. نیازمند بررسی بیشتر در کمیسیون‌های تخصصی دولت است.به گفته وی، بررسی این لایحه در کمیسیون لوایح دولت به پایان رسیده است و در کمیسیون‌های دیگر از جمله کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی و پیگیری است.