گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: ضعف سیستم مالیاتی مانع از اجرایی شدن طرح معافیت مالیاتی خانه‌های استیجاری است. کامیار بیات ماکو، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در واکنش به خبر معافیت مالیاتی خانه‌های استیجاری و تاثیرگذاری بر میزان اجاره‌بها اظهار داشت: متاسفانه به دلیل ضعف سیستم‌مالیاتی، مسائل توسعه‌ای به سرانجام نمی‌رسند با توجه به این امر بعید به نظر می‌رسد در صورت اجرای این طرح، از میزان اجاره‌بها و ودیعه کاسته شود.

به گفته وی، پیش از معافیت مالیاتی خانه‌های استیجاری، بسیاری از صاحبان ملک نسبت به پرداخت مالیات تعلل می‌کردند و از طرق مختلف از پرداخت آن شانه خالی می‌کردند.

بیات ماکو با تاکید بر اینکه در آن زمان سیستم مالیاتی نسبت به وصول مالیات‌ها موفق عمل نکرده بود، تصریح کرد: این امر نشانگر عدم تاثیرگذاری خبر معافیت مالیاتی خانه‌های استیجاری بر میزان اجاره‌بها است. عضو هیات‌مدیره سازمان مهندسی ساختمان با اشاره به مطرح شدن طرح اخذ عوارض از خانه‌های خالی اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند این طرح نیز نمی‌تواند چندان موفق باشد چرا که امکان نظارت درست و کامل بر آن وجود ندارد.

وی افزود: تنها جنبه مثبت طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی تشویق مالکان نسبت به اجاره دادن ملک خود است.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطرنشان کرد: معافیت مالیاتی خانه‌های استیجاری و طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.