حدود دو ماهی است که بازار خرید و فروش مسکن وارد دوره رکود شده و این وضعیت حداقل تا پایان سال ادامه دارد. محسن بهرام غفاری، مدیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز مسکن افزایش یافته و در مقابل، بازار خرید و فروش آن راکد است.

به گفته وی، بازار مسکن کشور دارای سیکل‌های چند ساله رونق و رکود بوده و در حال حاضر وارد دوره رکود و انباشت تقاضا شده است.

غفاری معتقد است که افزایش ناگهانی و بیش از حد قیمت مسکن در سال گذشته، بسیاری از سرمایه‌گذاران آماتور و کسانی که قصد خرید واحد مسکونی را داشتند به بخش ساخت و‌ساز مسکن جذب کرده است.

وی در تبیین سیکل رونق و رکود بازار مسکن گفت: در سال‌های گرانی و افزایش ناگهانی قیمت مسکن، همه به سمت سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز می‌روند و دو، سه سال بعد که این واحدهای مسکونی با هم آماده فروش و عرضه می‌شوند، به ناگهان میزان عرضه مسکن به میزان زیادی افزایش یافته و به نسبت، قیمت‌ها کاهش یافته و یا تثبیت می‌شود.

وی افزود: در این وضعیت تقاضاهای انباشت شده شروع به خرید این واحدها کرده و تقاضای موثر برای خرید افزایش می‌یابد و به تدریج با هجوم خریداران، بازار مسکن دوباره وارد دوره گرانی می‌شود. در دوره گرانی مسکن نیز تقاضاهای خرید دوباره انباشت شده و وارد دوره رکود می‌شود و در عین حال میزان ساخت و ساز افزایش یافته و سیکل رونق و رکود بازار به تناوب تکرار می‌شود.