اعتبار کمک سود بانکی نوسازی و بهسازی مسکن روستایی افزایش یافت

گروه مسکن- مجید حیدری: دولت اعتبار مربوط به کمک سود بانکی برای نوسازی و بهسازی مسکن روستایی را از سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکونی به سالانه ۳۰۰هزار واحد مسکونی افزایش داد. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، این افزایش اعتبار مربوط به کمک سود بانکی نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در حالی انجام شده که در‌حال‌حاضر ۳میلیون و ۹۰۰هزار واحد مسکونی روستایی در کشور موجود است که فقط بخش اندکی از آنها دارای مقاومت لازم در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله هستند.

طبق برنامه چهارم توسعه، دولت باید تا ۷سال آینده حدود ۲میلیون واحد مسکونی روستایی فاقد استحکام را با اعطای وام، بازسازی و مقاوم‌سازی کند.

نوسازی و بهسازی مسکن روستایی اگرچه در ۲سال اخیر مورد توجه و اقبال دولتمردان و همچنین روستاییان قرار گرفته اما بحث نوسازی مسکن روستایی بارها به جمع دولتمردان گذشته هم کشیده شد، ولی منتج به رهیافتی منطقی و عملی نشد.

گذشت زمان و به تبع آن رخداد برخی بلایای طبیعی از جمله زلزله بم و لرستان، دولتمردان را وادار کرد تا با وجود قرار گرفتن بخش اعظم جغرافیای کشور بر روی کمربند زلزله و سهل نبودن اجرای طرح نوسازی و بهسازی مسکن‌های روستایی تن به اجرای آن دهند. اکنون دو سال از اجرای جدی نوسازی و بهسازی سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکن روستایی گذشته و فقط سال ۸۴ ، حدود ۱۹۸هزار نفر با بانک‌ها قرارداد انعقاد کرده و احداث ۹۸هزار واحد مسکونی روستایی نیز به پایان رسیده است.

میزان اعتبار بهسازی و نوسازی ۲۰۰هزار واحد مسکونی در سال ۸۴ بالغ‌بر یک‌هزار میلیارد‌تومان بوده که در کنار آن ۳۱۵میلیارد تومان یارانه نیز از سوی دولت برای رفع کمبود اعتبار به متقاضیان اعطا شد.

مبنای وام در سال نخستین که همان سال ۸۴ است، ۵میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی بوده که این رقم با افزایش سالانه ۱۵درصد، در سال ۸۵ به ۷/۵میلیون تومان و در سال‌جاری نیز به ۵/۶میلیون تومان افزایش یافته است.

افزایش موج تقاضا کمبود مصالح ساختمانی

افزایش تسهیلات و مشوق‌ها برای نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، تمایل متقاضیان را برای احداث و نوسازی مسکن روستایی تحریک کرده، اما کمبود مصالح ساختمانی در‌حال‌حاضر سبب شده تا توقف و کندی روند ساخت‌وساز مسکن روستایی را در اذهان متبادر سازد.

بررسی روند ارائه تسهیلات به نوسازی و بهسازی مسکن روستایی مبین این امر بوده که افزایش این تسهیلات حاکی از اراده جدی دولتمردان برای نوسازی هرچه سریع‌تر خانه‌های روستایی است. دولت در سال ۸۴ برای احداث سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکونی یک هزار‌ میلیارد تومان، در سال ۸۵، حدود یک‌هزار و ۱۵۰میلیارد تومان و در سال ۸۶ نیز برای احداث ۳۰۰هزار واحد مسکونی حدود ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته است.

کارشناسان بخش مسکن، بر این باورند که با وجود تسهیل در ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان مسکن روستایی، اما کمبود مصالح ساختمانی، منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت مصالح ساختمانی موردنیاز بشود.

هرچند که عزیزا... مهدیان، معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفته است: طبق بررسی انجام گرفته تا پانزدهم خردادماه سال‌جاری، از ۲۰۰هزار نفر متقاضی نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۸۵، حدود ۱۹۳هزار نفر تشکیل پرونده داده و ۶۰هزار نفر وام مرحله اول را دریافت کرده‌اند و حدود ۱۶هزار نفر وام مرحله دوم و ۳هزار و ۱۹۷نفر نیز وام مرحله سوم را دریافت کرده‌اند.

بنابراین در حالی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه، باقی‌مانده متقاضیان نیز به بانک‌ها معرفی شوند. اما همچنان معضل کمبود مصالح ساختمانی برای روستاییان حل نشده است.

این نگرانی بعد از آن تشدید می‌شود که هرساله با آغاز فصل بهار و تابستان میزان تقاضا برای ساخت‌وساز مسکن شهری و احداث پروژه‌های عمرانی نیز روندی صعودی به خود می‌گیرد که به تبع آن کمبود مصالح ساختمانی محتمل است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن از واردات ۱۵۰هزار تن فولاد خبر می‌دهد، هرچند که تلویحا می‌پذیرد که در مورد واردات سیمان هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

دست‌اندرکاران عرصه ساخت‌وساز مسکن بر این باورند که اگر مصالح ساختمانی موردنیاز به موقع به دست متقاضیان نوسازی و بهسازی مسکن روستایی نرسد، نه تنها روند ساخت‌وساز مسکن روستایی دچار وقفه خواهد شد، بلکه ممکن است تسهیلات اعطا شده به آنها نیز منجر به افزایش حجم نقدینگی و تبدیل شدن این حجم از نقدینگی به نقدینگی بدون هدف شود.