برنامه‌ریزی برای جلوگیری از افزایش اجاره  بها در تابستان

سازمان امور مالیاتی کشور چند روز پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمام واحد‌های استیجاری تا سقف ۱۵۰مترمربع در تهران و ۲۰۰مترمربع در شهرستان‌ها از پرداخت مالیات بر اجاره معاف هستند. براساس این اعلام، تمام صاحبخانه‌هایی که فقط از درآمد اجاره مسکن امرار معاش می‌کنند و درآمد ماهانه آنها تا سقف ۲۲۷هزارتومان و سالانه دو‌میلیون و ۷۲۴هزار تومان است از مالیات بر درآمد اجاره املاک معاف هستند.

از سوی دیگر مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با الگوی مصرف مسکن وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده یا می‌شوند، در طول مدت اجاره از۱۰۰درصد مالیات بر درآمد املاک اجاره‌ای معاف هستند.

این اعلام غیرمنتظره سازمان امور مالیاتی کشور در فصلی انجام شد که مدارس روبه تعطیلی می‌رود و جابه‌جایی شهروندانی که ترجیح می‌دهند در فصل گرم منزل خود را تعویض کنند، افزایش می‌یابد. انتشار این اطلاعیه در این زمان می‌تواند از افزایش قیمت اجاره مسکن به ویژه در تهران جلوگیری کند.

مطابق عرف بازار ایران در فصل تابستان هم قیمت اجاره مسکن به علت رشد نقل وانتقالات و هم قیمت خودرو به واسطه افزایش مسافرت‌ها ترقی می‌کند که این تمهید می‌تواند اثرات روانی مثبتی بر بازار مسکن اجاره‌ای داشته باشد.

به گزارش ایرنا، «مصطفی قلی‌خسروی»، رییس اتحادیه املاک تهران در این خصوص می‌گوید: قیمت اجاره مسکن به طور طبیعی از اول تیرماه به دلیل پایان یافتن فصل پایانی مدارس و اتمام قراردادها، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: خانوارها به دلیل بلندی روزها و مناسب بودن هوا برای اسباب‌کشی و همچنین گریز از مشکلاتی چون ثبت نام مجدد فرزندان در مدارس جدید در تابستان اقدام به جابه‌جایی می‌کنند.

وی گفت: از سوی دیگر معمولا در تابستان مجالس عروسی به خاطر مناسب بودن هوا بیشتر برگزار می‌شود و همین امر تقاضای مسکن اجاره‌ای را بیشتر می‌کند.

به طور کلی تیرماه، ماه رونق بخش مسکن چه در بخش ساخت و ساز و چه در بخش اجاره است.

وی اظهار داشت: طبیعی است که در این ماه قیمت فروش و اجاره مسکن افزایش یابد. بررسی‌ها نشان داده که از اول خرداد ماه رشد تدریجی قیمت مسکن البته به‌صورت کند و آهسته آغاز شده و با نزدیک شدن به تیرماه این روند آهنگ سریعتری به خود می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تمهیدی که امسال برای کاهش هزینه مالکان واحدهای مسکونی اجاره‌ای به کار برده شد، مناسب است و در واقع مالکان دیگر کمتر می‌توانند بر سرقیمت اجاره بهانه‌گیری کنند زیرا هزینه‌های آنها برای اجاره منازل مسکونی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مشاوران املاک عامل افزایش قیمت مسکن نیستند افزود: از آنجا که معاملات به علت بالا بودن قیمت، کاهش یافته، درآمد مشاوران نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد و قراردادهای کمتری برای دریافت کمیسیون منعقد می‌شود.

هر عاملی که باعث رونق بازار مسکن باشد، مورد حمایت و اجرای مشاوران املاک نیز است و ما از تصمیم حذف مالیات بر اجاره مسکن به عنوان یک تصمیم رونق افزا به بازار حمایت می‌کنیم.

تعادل در بازار مسکن با حذف مالیات بر خانه‌های اجاره‌ای «بهرام غفاری»، مدیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در این خصوص گفت: حذف مالیات بر اجاره مسکن به عرضه بیشتر واحدهای مسکونی منجر شده و کمی به بازار بحران زده مسکن تعادل می‌بخشد.

وی افزود: همچنین احتمال می‌رود که سمت و سوی اجاره‌ها به ترکیبی که از قبل وجود داشت و برای مردم نیز مناسب بود، یعنی رهن و اجاره سوق پیدا کند و از درخواست برای پول اجاره کاسته شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه به این واقعیت رسیده‌ایم که برای کاستن از بار هزینه‌های‌بر دوش مردم، باید از هزینه تمام شده عرضه کالا یا خدمات در بازار کاست و اینکه دولت در این راه پیش قدم شده و از درآمد خود کاسته است، روش مناسب و الگوی خوبی است که در واقع قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.

وی اظهار امیدواری کرد: معافیت مالیاتی برای صاحبان منازل مسکونی اجاره‌ای سال آینده نیز ادامه داشته باشد. به گزارش رسانه مالیاتی، برای کاهش قیمت فروش مسکن نیز طرحی موسوم به مالیات برخانه‌های خالی درکمیسیون اقتصادی مجلس درحال بررسی است که اجرای این دو تمهید مالیاتی می‌تواند به متعادل شدن بازار مسکن کمک کند.