رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور، از صدور سند برای ۱۰۶‌میلیون هکتار از اراضی ملی خبرداد و گفت: تاکنون ۲۶‌میلیون هکتار از اراضی ملی نیز به ثبت نرسیده‌اند که بنا داریم تا پایان برنامه چهارم توسعه نسبت به صدور سند برای این اراضی اقدام کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی امیری در جمع خبرنگاران، مهمترین ماموریت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را تثبیت حقوق مالکیت و تنظیم اسناد رسمی و اعتبار بخشی به مالکیت‌های مشروع اعم از مادی و معنوی ذکر کرد و افزود: این سازمان کار بهداشت حقوقی جامعه را بر عهده دارد و هرچه کار‌ها در سازمان دقیق‌تر و سریع‌تر انجام شود حقوق مالکیت مردم تثبیت و از نابهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، هدف اصلی سازمان را در مدیریت فعلی، برون رفت از ثبت سنتی و رسیدن به ثبت نوین دانست و افزود: مهمترین آثار موضوع تئوری توسعه قضایی رییس قوه قضاییه، هماهنگی و هدفمند کردن حرکت در بخش‌های مختلف این قوه است و در مرحله بعدی تحقق تئوری توسعه قضایی به صورت فرابخشی است که در این راستا در بخش‌هایی از سازمان تغییرات ساختاری صورت گرفته و در بخش‌هایی نیز مدیریت انعطافی را اجرا کرده‌ایم و در اقدام بعدی هم طبق مدل SWOT برنامه‌های سازمان را به صورت هوشمند طراحی کرده‌ایم.

وی از دیگر برنامه‌های مهم سازمان را ثبت مالکیت دولتی و صدور اسناد مالکیت برای انفال دانست وگفت: در خصوص جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر ماده ۱۳۳ قانون برنامه چهارم توسعه طراحی شد و درراستای اجرای این ماده در سال گذشته، ۶ هزار و ۵۶۸ فقره سند برای اراضی ملی و برای املاک روستایی نیز ۳ هزار و ۴۳۴ فقره سند روستایی صادر شد که نسبت به سال ۸۴ ، ۲۶‌درصد رشد داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برنامه‌های دیگر سازمان را تشکیل سیستم نظام جامع املاک کشور دانست و افزود: این نظام همان ایجاد بانک اطلاعات املاک در کشور است که در همه استان‌های کشور در حال اجرا است.

وی اهداف سیستم نظام جامع املاک را به روز کردن اطلاعات ثبتی املاک، ایجاد تسهیلات در دستیابی سریع به اطلاعات املاک، تسریع در ثبت عملیات ثبتی و نقل و انتقالات بعدی، کنترل زمان‌بندی عملیات جاری ثبتی جلوگیری از جعل اسناد مالکیت و افزایش اعتبار اسناد مالکیت و کاهش رسیدگی ریسک معاملات املاک، تسریع در کار ارباب‌رجوع و کم کردن سفرهای درون‌شهری و کاهش ترافیک دانست.

امیری همچنین گفت: از دیگر برنامه‌های امسال جذب سردفتر اسناد رسمی برای کلیه حوزه‌های ثبتی کشور است که در این راستا آیین‌نامه پذیرش سردفتری در همین هفته توسط رییس قوه اصلاح شد و به‌زودی برای کلیه حوزه‌های ثبتی کشور ارسال و به اندازه لازم سردفتر اسناد رسمی پذیرش و گزینش می‌کنیم. وی در خصوص طرح کاداستر نیز خاطرنشان کرد: کاداستر همان نظام جامع املاک براساس ثبت رقومی است، ثبتی که براساس اعداد هندسی انجام می‌شود و در اجرای کاداستر جامع و پیشرفته ۲۰۱۴، نزدیک ۴‌میلیارد دلار اعتبار لازم است که با توجه به اعتبارات محدود کشور این طرح اجرا نشد و با تغییر رویکرد آن را در ۱۹ استان کشور اجرا کردیم و البته در امسال برای ۱۱ استان دیگر که تاکنون نقشه کاداستر نداشته‌اند نقشه تهیه می‌شود.