یک کارشناس مسکن گفت: مدتی است که وام‌های خرید مسکن در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود در حالی که طبق قانون امکان فروش و واگذاری امتیاز وام‌های مسکن وجود ندارد. شهریار شقاقی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار داشت: بیشتر افرادی که اقدام به فروش وام خود می‌کنند، نه برای خرید مسکن و رفع نیاز، بلکه از ابتدا با هدف فروش و دلالی وام، ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته وی در حال حاضر وام مسکن به افراد نیازمند نمی‌رسد بلکه بیشتر آن در اختیار تعدادی دلال است که با خرید و فروش آن، کسب درآمد می‌کنند.

ارائه وام‌های خرید مسکن به نیازمندان، از راهکار‌های دولت برای کمک به اقشار کم‌درآمد در جهت خرید مسکن است.

در ماه‌های اخیر، بازار خرید و فروش وام‌های ۶، ۹، ۱۲ و ۱۸میلیون تومانی خرید مسکن داغ بوده و امتیاز این وام‌ها به طور متوسط به قیمت ۲‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

شقاقی گفت: طبق مقررات بانک، امکان واگذاری امتیاز وام مسکن به غیر وجود ندارد و در صورت مشخص شدن اهداف افراد از دریافت وام، بانک سود پول در مدت زمان سپرده‌گذاری را به آنها پرداخت می‌کند.

وی افزود: مشخص نیست افراد چگونه وام‌های مسکن را خرید و فروش می‌کنند و حتی آگهی خرید و فروش وام در رسانه‌ها نیز منتشر می‌شود.

به گفته این کارشناس مسکن، ارائه وام‌های خرید مسکن باید ضابطه‌مند بوده و تنها به افراد نیازمند که با هدف خرید مسکن ثبت‌نام می‌کنند، داده شود.