برج‌سازی راهکاری موثر برای حل مشکل مسکن در شهر‌های بزرگ

گروه مسکن- میترا یافتیان: رشد افقی مسکن عملا نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم از سویی و کاهش هزینه تولید مسکن از سوی دیگر شود به علاوه آنکه، باعث تحمیل هزینه‌هایی چون تامین آب، برق و.. به دولت می‌شود. ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با بیان این مطلب افزود: دولت باید در طراحی و مهندسی شهرهای بزرگ، احداث ساختمان‌های بلندمرتبه متناسب با فرهنگ دینی و ایرانی را به گونه‌ای مدنظر قرار دهد که ارتفاع‌سازی را بر افقی‌سازی ترجیح دهد و در حد توان در این راستا سرمایه‌گذاری کند.

وی تامین مالی و نقدینگی برای سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی در حوزه مسکن را از سوی دولت ضروری دانست و توضیح داد: دولت باید به طور طبیعی انگیزه‌های مالی ایجاد کند تا مردم در کنار سرمایه‌های کوچک و بزرگ به همراه سرمایه‌گذاری‌های دولتی از موضوع تولید مسکن حمایت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کاهش هزینه‌های تولید مصالح ساختمانی به ویژه آهن و سیمان و نیز جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این زمینه برای حل معضل مسکن دارای اهمیت ویژه‌ای است.

ندیمی ادامه داد: با توجه به اینکه ویژگی تولید مسکن در کشور متناسب با تعداد ازدواج سالانه نبوده و عملا باقی مانده نیاز مسکن مردم از سالیان گذشته همواره به عنوان چالشی اساسی خواهد بود، بدون در نظر گرفتن نیاز مسکن زوج‌های جوان، نیاز ۲ تا ۳میلیون خانوار فاقد مسکن از ۲۰ سال گذشته تا به امروز پاسخ گفته نشده است.

وی تصریح کرد: اینکه مشکل مسکن را امنیتی نشان دهیم یا آن را بلوای رسانه‌ای قلمداد کنیم به هیچ وجه وسعت شرایط بحران زده مسکن را کاهش و یا حذف نمی‌کند. به علاوه آنکه معضل مسکن در شهرهای بزرگ با طرح‌های بزرگی چون عرضه زمین رایگان حل نمی‌شود.

به اعتقاد وی در حال حاضر میزان زمین در شهرهای بزرگ متناسب با نیازهای مردم فاقد مسکن نیست بنابراین اصرار دولت بر کاهش قیمت خرید مسکن به واسطه حذف قیمت زمین در شهرهای بزرگ امری واهی است هر چند که این طرح در شهرهای کوچک و روستاها مفید واقع می‌شود. حل مشکل مسکن در تهران محقق نمی‌شود مگر آنکه دولت سرمایه‌گذاری کلانی در امر توسعه حمل‌و نقل درون و برون شهری تهران به ویژه برای ساکنان شهرهای اطراف تهران داشته باشد.

وی معتقد است: در صورتی که سرعت حمل‌ونقل مردم از شهرهای اطراف به تهران بیش از سرعت جابه‌جایی مردم در تهران باشد، تمایل مردم برای سکونت در شهرهای اطراف بیشتر می‌شود. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حمل‌ونقل و مسکن را دو مساله اصلی برای مردم دانست و تصریح کرد: دولت باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای توسعه این بخش‌ها داشته باشد و برای تحقق این امر می‌تواند با آزادسازی شرکت‌های دولتی و از محل درآمد حاصل از فروش وعدم تخصیص بودجه سالانه به این شرکت‌ها و نیز شریک نبودن دولت در ضرر و زیان ناشی از فعالیت این شرکت‌ها سالانه چندین میلیارد تومان برای رفاه مردم در بخش حمل‌ونقل و مسکن اختصاص دهد.نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: امروزه تامین اجتماعی در گرو کاهش هزینه مسکن و درمان به عنوان بیشترین هزینه‌های مردم است و در این زمینه دولت باید به دو شکل مقطعی و بلندمدت عمل کند اما این را نیز نباید فراموش کرد که برنامه‌های کوتاه‌مدت می‌تواند برنامه‌های درازمدت را تحت‌تاثیر قرار دهد همچنان‌که تجربه مربوط به حوزه پرداخت وام ودیعه مسکن به نحوی تاثیرگذار بود که عملا موجبات ایجاد مشکلات متفاوتی در زمینه گرانی اجاره بهای مسکن فراهم آورد. بنابراین تمامی امور تسهیلاتی دولت تحت عنوان کمک به مستاجران باید متناسب با عرضه و تقاضاهای موجود در بازار مسکن و شرایط حاکم بر آن باشد. ندیمی اجرای تبصره ۱۳ در بودجه سال ۸۵ و تبصره ۶ در بودجه سال‌جاری را شروع خوبی در حوزه‌های حمل‌ونقل و مسکن دانست و پیشنهاد داد: دولت سیاست‌های اجرای این تبصره‌ها را در قالب برنامه‌های دائمی و نه یکساله ارائه کند چرا که فرجام اجرای چنین طرح‌هایی را نمی‌توان در یکسال ارزیابی کرد.