خانه‌ای که نیاز به بخاری و کولر ندارد

نیلوفر قدیری- در دنیای امروز حتی جنگلی‌هایی که از تمدن به دور هستند خانه‌ای را که مستقل از سیستم گرمایشی و سرمایشی بتواند داخل خود را در تابستان خنک و در زمستان گرم کند، به شدت نیاز دارند و به آن علاقه نشان می‌دهند. مایک‌سیکس ۲۲ سال گذشته را برای اختراع و یافتن راه‌هایی برای ساختن خانه‌هایی صرف کرده که به محیط زیست کمتر آسیب برساند و انرژی کمتری مصرف کند. او در رقابت‌های سال ۲۰۰۷ بهترین اختراع از نظر ساختمان و خانه در آمریکا برنده عنوان نخست شد و جایزه ۲۵‌هزار دلاری را از آن خود کرد.

این مرد ۵۷ ساله خانه‌ای را طراحی کرده که از گرمای خورشید و سرمای زمین زیر خانه برای گرم کردن و خنک کردن ساختمان بهره می‌گیرد و نیازی به سیستم گرمایشی و سرمایشی ندارد. به این ترتیب این خانه که نیازی به هواساز ندارد کمترین آسیب را به جو و محیط زیست وارد می‌کند. سیکس قصد دارد این طراحی را به تولید انبوه برساند و تاکنون پیشنهاداتی هم از سوی چند سرمایه‌گذار ساختمانی دریافت کرده است. طرح پیشنهادی او از میان بیش از ۴۴۰‌هزار طرح انتخاب شده است.

در خانه پیشنهادی او دیوارهای چوبی مخصوص که گرما را از خود دیر عبور نمی‌دهند، جایگزین دیوارهای آجری یا فلزی شده‌اند. در سقف و دیوارها کانال‌های مخصوصی برای نقل و انتقال هوا از داخل و خارج خانه تعبیه شده است. این کانال‌های انتقال هوا، گرداگرد خانه را گرفته است. از طریق این کانال‌های هواست که در زمستان هوای گرم شده بر اثر گرمای خورشید از خلال دیوارهای چوبی خانه را گرم می‌کند. این کانال‌های هوایی در تابستان مسدود می‌شود و تنها تماس خانه با زمین کف آن است که در تابستان خنک است.

از آنجا که اکثر بخش‌های این خانه از چوب و شیشه ساخته شده، ساخت آن آسان است و نیازی به کارگر زیاد برای جا به جا کردن قطعات سنگین سیمانی و بتونی ندارد.