کاوش‌های باستان‌شناسی در پشت سد گلابر زنجان نشان داد آنچه تا کنون قلعه اسلامی خوانده می‌شده، قلعه‌ای از دوره اشکانی بوده که تا کنون ۳دوره استقراری تا دوره اسلامی در آن شناسایی شده است. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، کاوش‌های باستان‌شناسی در پشت سد گلابر زنجان و روی قلعه‌ای از دوره اسلامی آشکار کرد که این قلعه به دوره اشکانی تعلق دارد و تا دوره اسلامی مورد استفاده بوده است.

«ابوالفضل عالی»،‌ سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی سد گلابر زنجان گفت: «پیش از این با جمع‌آوری سفال‌های سطحی از محوطه قلعه اسلامی سد گلابر زنجان، به نظر می‌رسید این قلعه تنها به دوره اسلامی تعلق داشته باشد، اما با ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی و کشف سفال‌های اشکانی و معماری این دوره، مشخص شد که این قلعه نخستین بار در دوره اشکانی ساخته شده است.»

با آبگیری سد گلابر زنجان، قلعه اشکانی اسلامی موجود در محدوده دریاچه سد به‌صورت جزیره‌ای باقی می‌ماند.

عالی گفت: «علاوه بر این محوطه تاریخی، کاوش در دو محوطه دیگر نیز به صورت همزمان ادامه دارد. یکی از این محوطه‌ها به دوره مس و سنگ تعلق دارد و آن یکی مربوط به دوره اشکانی و عصر آهن است.»

وی در توضیح این مطلب گفت: «محوطه مربوط به دوره مس و سنگ، یک محوطه تک‌دوره‌ای استقراری است که با آبگیری سد گلابر به طور کامل غرق می‌شود. محوطه اشکانی و عصر آهن نیز استقراری است و آن نیز سرنوشتی مشابه محوطه مس و سنگ خواهد داشت.»کاوش‌های باستان‌شناسی تا یک ماه آینده ادامه دارد و این در حالی است که سد گلابر بخشی از آبگیری خود را انجام داده است.