نقش بنگاه‌های معاملات ملکی در خرید و فروش مسکن

نیلوفر قدیری

این روزها بسیاری از خریداران و فروشندگان خانه در آمریکا با وسوسه‌ای مدام روبه‌رو هستند. قیمت خانه در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و مردم چه آنها که می‌خواهند خانه‌ای بخرند و چه آنها که می‌خواهند ملکی را بفروشند به راحتی به این کار اقدام نمی‌کنند و مدتی تامل و تاخیر می‌کنند. در این میان این پرسش، این روزها در محافل مختلف آمریکا مطرح است که خرید و فروش خانه را می‌توان بدون کمک بنگاه‌های معاملات ملکی انجام داد یا نه؟ در خیابان‌های مختلف شهرهای بزرگ و کوچک آمریکا گاه با تصویر خانه‌ای روبه‌رو می‌شویم که تابلوی فروش بر در ورودی آن خورده و گاه قیمت هم کنار علامت فروش دیده می‌شود. برای خرید خانه درعین حال می‌توان با هر فروشنده‌ای تماس گرفت و قیمت داد و بعد منتظر نظر او بود. پس چرا هر روز بر تعداد آمریکایی‌هایی که حق کمیسیون ۶‌درصدی بنگاهداران معاملات ملکی را می‌پذیرند تا کار خرید یا فروش خانه آنها از طریق بنگاه انجام شود، زیاد می‌شود؟ این حق کمیسیون مثلا برای یک خانه ۳۰۰‌هزار دلاری رقمی معادل ۱۸‌هزار دلار می‌شود.

برای تن دادن به شیوه سنتی خرید و فروش خانه که این روزها در آمریکا بسیاری به این رویه عمل می‌کنند و به سراغ بنگاه‌های معاملات ملکی می‌روند، دلایل زیادی وجود دارد. در ابتدا ممکن است این‌طور به نظر برسد که کارمندان بنگاه‌ها به راحتی پول درمی‌آورند و کار چندانی برای حق‌الزحمه دریافتی‌شان نمی‌کنند. اما این ظاهر فریبنده کار است. حقایقی وجود دارد که نباید آن را از نظر دور داشت. یک کارمند یا کارشناس خوب و خبره ملکی می‌تواند به یک خریدار ملک کمک کند که پولش را خردمندانه هزینه کند و به هدر ندهد. در هنگام خرید خانه حتما با این صحنه روبه‌رو شده‌اید که مشاور ملکی بنگاه می‌گوید قیمتی که فروشنده پیشنهاد می‌کند رقم منطقی نیست یا گاهی بعضی از بنگاهداران ملک‌هایی را برای یک خریدار پیدا می‌کنند که خود او بعد از مدت‌ها جست‌وجو نمی‌توانست آن را بیابد. گاهی هم خریدار را به رقمی که فروشنده ملک مد نظر دارد راضی می‌کنند. اگر فروشنده‌ای بدون کمک یک بنگاه بخواهد خانه‌اش را به فروش بگذارد ممکن است به دلیل عدم آگاهی از قیمت واقعی ملک خود دچار سردرگمی شود، اما از سوی دیگر یک مشاور نابلد ملکی، می‌تواند فروشنده را با وعده فروش بالای ملک گمراه کند.

این روزها در آمریکا راه دیگری هم برای خرید و فروش خانه باب شده که طرفداران زیادی هم دارد و می‌تواند جایگزین خوبی برای شیوه قدیمی کمک گرفتن از بنگاه‌های معاملات ملکی باشد. این راه کار، سایت‌هایی است که در اینترنت قیمت خرید و فروش مسکن را در نقاط مختلف شهر پیشنهاد می‌کنند و ملک‌های به فروش گذاشته شده را نیز آگهی می‌کنند. این شیوه بیشتر به موتورهای جست‌وجوی اینترنتی شبیه است.

به هر حال بهره گرفتن از ابزار کمکی برای خرید و فروش خانه نمی‌تواند خالی از فایده باشد. بدون شک هر کدام از ما در طول عمرمان تعداد زیادی خانه خرید و فروش نمی‌کنیم. تعداد این خرید و فروش‌ها از خرید و فروش وسایل خانه بسیار کمتر است. به همین دلیل تجربه چندانی در این کار نداریم.

در عین اینکه کمک گرفتن از یک کارشناس و مشاور مسکن برای خرید و یا فروش خانه لازم است، اما در همکاری با این مراکز باید چند توصیه را هم در خاطر داشته باشیم. در سال‌های اخیر به دلیل رونق کم‌نظیر بازار مسکن در آمریکا و افزایش قیمت‌ها، هر روز بر تعداد بنگاه‌های معاملات ملکی افزوده می‌شود. بنابراین برای خرید و یا فروش خانه با کمک این بنگاه‌ها نباید تنها به یک مشاور یا یک دفتر ملکی اکتفا کرد. در این میان استفاده از ابزارهای ترکیبی مانند استفاده همزمان از مشاوران بنگاه‌های ملکی و سایت‌های اینترنتی می‌تواند اطمینان بخش بیشتری باشد.