افزایش عرضه‌ مسکن توسط دولت، کنترل بازار زمین، کاهش سهم هزینه‌‌ زمین از قیمت نهایی مسکن و تامین تسهیلات مالی برای پوشش هزینه‌های ساخت از جمله مولفه‌هایی است که در طرح جامع مسکن به آن اشاره شده است. کاویانی‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تامین مسکن اقشار محروم اظهار کرد: حق داشتن سرپناه مناسب یکی از اساسی‌ترین نیازهای زندگی انسان است و در اصول ۲، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی‌ این حق محترم شمرده شده است و قانون اساسی دولت را موظف به تامین مسکن مناسب برای تمامی اقشار جامعه کرده است.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در راستای این هدف تاسیس شد و حضرت امام خمینی‌(ره) نیز همواره ریشه‌کن کردن فقر و استضعاف را در تامین مسکن مناسب برای تمامی آحاد جامعه می‌دانستند.

نماینده‌ مردم نهاوند در مجلس، آسیب‌شناسی معضلات و شناخت مسائل مربوط به بخش مسکن را مستلزم درک صحیح از مجموعه‌ سیاست‌گذاری‌های پیش‌بینی شده دانست و افزود: شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سیاستی که در بخش مسکن موثر است سیاست «آمایش سرزمین» است که تعیین‌کننده توزیع جمعیتی در کشور و موقعیت همه‌‌ شهرها وشهرستان‌ها است و می‌توان جزو سیاست‌های بالادستی و تاثیر‌گذار به حساب آورد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد از شاخصه‌های کارآمدی هر حکومت و دولتی است، گفت: در حال حاضر بخش مسکن در کشور مبتلا به پدیده‌‌ شکسته بازار است و به‌رغم وجود عوامل تولید مسکن نظیر نیروی انسانی، مصالح اولیه وزمین، اما ساز و کار مناسب برای تولید وعرضه مسکن پیش‌بینی نشده است.