احداث زیباترین خیابان دنیا در بافت فرسوده قم

گروه مسکن- زیباترین خیابان دنیا از سوی شهرداری قم و با مشارکت شرکت سامان‌سازان در بافت فرسوده این شهر در حال ساخت است.

به گزارش خبرنگار ما، این پروژه به منظور احیای بافت فرسوده شهر قم و ایجاد جاذبه توریستی در این شهر در قالب ۸بلوک ساختمانی احداث می‌شود. سید یحیی علیپور، عضو هیات‌مدیره شرکت سامان‌سازان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت احیای بافت‌های فرسوده، اظهار داشت: زیباترین خیابان دنیا به طول ۶۵۰متر و عرض ۵۵متر در قالب ۸بلوک ساختمانی و در ۸طبقه ساخته خواهد شد که سه طبقه آن به شکل زیرزمین است.

به گفته وی، این خیابان که در خیابان عمار یاسر شهر قم و در محوریت حرم حضرت‌معصومه احداث می‌شود، دارای چهار صحن با عناوین صحن سنگ، صحن سبز، صحن آب و صحن نور است که در این صحن‌ها سطح کندرو خیابان سنگفرش و متناسب با صحن همجوار است.

علیپور یادآور شد: جداکردن سطح کندرو و تندرو و تغییر مسیر اتومبیل‌ها از جمله مواردی بود که در این طرح با مخالف شهرداری انجام نشد.

وی با بیان اینکه در برآوردهای اولیه برای اتمام این پروژه ۶۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: منابع مالی پروژه از منابع مالی، تجمیع سرمایه‌های بخش خصوصی و دریافت وام‌های بانکی خواهد بود و طبق برآوردها، احداث هر بلوکی ۱۶ماه به طول می‌انجامد.

علیپور با خاطر نشان کردن وجود پتانسیل جذب گردشگر در شهر مذهبی قم، احداث پروژه مذکور را موجب ایجاد یادمانه در معماری ایرانی و اسلامی و افزایش مدت اقامت زائران در شهر قم دانست.

وی گفت: شهر قم به عنوان مرکز جهان تشیع نیازمند داشتن خیابانی نمادین و الگو است و این پروژه با ایجاد المان‌های زیبا و جذاب برای این خیابان ایجاد ۵صحن مجزا، مجزاسازی فضای کندرو و تندرو در جهت کنترل وضع ترافیک و همچنین ایجاد فضای تجاری پتانسیل تحقق اهداف در نظر گرفته شده را دارد.

علیپور از ایجاد ۷۰هزار مترمربع پارکینگ با ظرفیت استقرار بیش از ۲هزار و ۵۰۰اتومبیل و تخصیص ۲۰درصد فضای پروژه به تجاری سازی در پروژه عماریاسر خبر داد. وی با اشاره به عدم همکاری مالکان بافت فرسوده در جهت تسهیل امر تملک اراضی تحت پوشش این پروژه از آغاز عملیات ساختمانی در بلوک اول این پروژه خبر داد. وی تاکید کرد: در صورت همکاری مالکان و تملک اراضی، احداث هر بلوک ۱۶ماه به طول خواهد انجامید.

وی در خصوص تملک اراضی اظهارداشت: براساس طرح شورای شهر قم مالکان می‌توانند به اندازه سهم زمین و قیمت زمین در پروژه شرکت داشته باشند که در خصوص اجرایی شدن این امر با برخی مالکان وارد مذاکره شده‌ایم.

اجرای مبحث ۱۹مقررات ملی ساختمان، اجرای آیین‌نامه ۲۸۰۰، استفاده از پنجره‌های PVC و عایقبندی و استفاده از انرژی تجدیدپذیر از جمله مشخصه‌های فنی این پروژه است.

به گفته وی در پشت‌بام و ایوان‌های این پروژه فضای سبز ایجاد و چهار ژنراتور بادی، ۴۰پانل آبگردان خورشیدی و ۸۰پانل ولتانیک به صورت سلول خورشیدی در این پروژه نصب می‌شود.