املاک ریزدانه بافت‌های فرسوده فقط تا پایان سال خریداری می‌شوند

املاک ریزدانه با مساحت کمتر از ۵۰متر مربع واقع در بافت‌های فرسوده فقط تا پایان سال ۸۵ توسط شهرداری تملک و خریداری می‌شوند. به گزارش خبرنگار ما در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر، طرح تملک ریزدانه‌های کمتر از مساحت ۵۰ مترمربع واقع در بافت‌های فرسوده مورد بررسی قرار گرفت.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر در این خصوص گفت: هیچ چاره‌ای جز تملک املاک توسط شهرداری وجود ندارد.

وی با اشاره به بلاتکلیفی مالکان املاک گفت: شهرداری می‌تواند بعد از خرید املاک کمتر از ۵۰متر مساحت، آنها را تجمیع کند، سپس یا آنها را بفروشد، یا از این مکان‌ها برای فعالیت‌های خدماتی خود استفاده کند. همچنین امیررضا واعظی آشتیانی خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز با اشاره به مشکلات شهروندان منطقه ۱۵ و بلاتکلیفی املاک واقع در طرح بزرگراه امام علی، تصریح کرد: مردم منطقه نه می‌توانند ملک خود را بفروشند و نه نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

وی افزود: شهرداری‌ نیز به واسطه آن که برخی از این املاک در اولویت خرید قرار ندارند تکلیف مردم را مشخص نمی‌کند، در صورتی که شهرداری مکلف به تعیین وضعیت این املاک است. خزانه‌دار شورای شهر تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه شهرداری ۲۷۰ تا ۲۸۰میلیارد تومان وام گرفته است، باید هر چه سریع‌تر وضعیت تعیین املاک واقع در طرح را مشخص کند و به جای هزینه کردن آنها در جاهای دیگر، نسبت به رفع ضروریات شهر اقدام نماید.

نادر شریعتمداری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در این رابطه گفت: از طرفی به دنبال حل مشکل مردم در املاک ریزدانه هستیم، اما از طرف دیگر با تصویب این مصوبه بدون تعیین و اتخاذ راهکارهای اجرایی و تعیین محل تامین بودجه، این مصوبه نیز موجب افزایش مشکلات مردم می‌شود. وی همچنین درخصوص ملکی که شهرداری از ۱۵سال پیش برای تملک آن اقدام کرده است، اما به‌دلیل فقدان اعتبار، هنوز پول ملک را به ورثه پرداخت نکرده است، افزود: در ۲۳ دی سال ۸۲ آقای احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران با ارسال نامه‌ای به آقایان کروبی به عنوان رییس مجلس، خاتمی به عنوان رییس‌جمهور و در سال ۸۳ طی نامه‌ای دیگر به حداد عادل به عنوان رییس مجلس هفتم خواستار پرداخت اعتباری به مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان شد. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: شهردار تهران خواستار پرداخت این مبلغ در قالب هزینه‌های مرکزیت به منظور جلوگیری از تضییع حقوق شهروندانی که املاکشان در طرح‌های کردستان، یادگار و نواب قرار گرفته است، شده بود.

آشتیانی خزانه‌دار شورای شهر تهران در پاسخ به اظهارات شریعتمداری گفت: رییس‌جمهور این مبلغ را به صورت وام درخواست کرده بود.

وی افزود: مدیریت فعلی برای تملک املاک واقع در طرح ۸۰۰ میلیارد تومان فاینانس و بودجه ۱۱۰۰میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی را در اختیار دارد که می‌تواند با بخشی از این اعتبارات مشکل شهر را حل کند.