مخالفت سازمان نظام مهندسی با ارائه شناسنامه فنی ساختمان

ارائه شناسنامه فنی ساختمان‌ها برای ساختمان‌های بالاتر از زیربنای سه‌هزار متر آغاز شد ارائه شناسنامه فنی برای ساختمان‌های بالاتر از زیربنای سه‌هزار متر در حالی آغاز شده که سازمان نظام مهندسی کشور با آن مخالفت می‌کند.

مهندس فرزان شیروان بیگی با اشاره به اینکه در راستای ارائه شناسنامه ساختمان‌ها وزارت مسکن و شهرسازی با حوزه شهرسازی و معماری به طور کامل موافق است اما سازمان نظام مهندسی کشور به دلیل بحث‌های صنفی با آن مخالف است.

وی وجود بحث‌های صنفی در سازمان نظام مهندسی را دلیل مشکلات موجود دانست و افزود: شهرداری تهران طبق ماده ۳۳ و مبحث ۲ ملی مقررات ساختمانی به ارائه شناسامه فنی ساختمان به طور کامل معتقد است چرا که خود را مرجع صدور پروانه ساختمانی دانسته و باید پاسخگوی مردم باشد. شیروان‌بیگی تصریح کرد: روند صدور پروانه نباید قطع و به سازمانی وابسته شود که معلوم نیست بتواند اقداماتش رابه درستی انجام دهد یا خیر. وی در ادامه گفت: مالک نمی‌تواند۱۱ نفر را در یک جریان پذیرا باشد، معتقدیم مهندسان طراح باید وظیفه نظارت را نیز بر عهده بگیرند و تا آنجا که به عنوان ضوابط و مقررات شهرسازی بوده و شامل تفکرات اولیه مالک هم می‌شود باید روند طراحی تا پایان اجرا انجام شود. وی با اشاره به اهمیت نقش سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن و شهرسازی بیان کرد: طبق ماده ۳۳ آیین‌نامه اجرایی در تجدید نظر سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن و شهرسازی فردی که به‌عنوان ناظر به مالکان معرفی می‌شود، باید واقعا بازرس باشد. وی افزود: در این راستا باید شرکت‌های بازرسی مستقل در شهر تهران ایجاد شود که هم بازرسی ساختمان‌ها و هم طراحی و اجرا را انجام دهند، شیروان بیگی آمادگی شهرداری برای همه نوع همکاری در این زمینه را اعلام کرد. شیروان بیگی در مورد نقش وزارت مسکن و شهرسازی در این زمینه گفت: با این کار وزارت مسکن و شهر سازی که نظارت عالی بر همه ساخت و سازهای کشور دارد به وظیفه خود عمل و نظام مهندسی نیز بر کار اعضای خود نظارت می‌کند و آنهایی که تجربه بیشتری دارند نیز مسوولیت طراحی، اجرا و نظارت را انجام می‌دهند. وی افزود: با اجرای این مراحل روند صدور پروانه و کنترل در شهرسازی کاملا منطقی اجرا می‌شود و به این ترتیب شناسنامه فنی ساختمان تهیه شده و سازمان نظام مهندسی آن را تایید می‌کند تا براساس آن پایان کار صادر ‌شود. وی ضمن اشاره به اینکه با وجود موافقت وزارت مسکن و شهرسازی، اجرای روند فوق نیازمند اصلاح آیین‌نامه اجرایی است، افزود: براساس این آیین‌نامه، گروه طراحی توسط مالک معرفی می‌شوند که شهرداری نیز مخالفتی ندارد، اما گروه نظارت را سازمان نظام مهندسی تعیین و بابت آن از مالک هزینه دریافت می‌کند. شیروان بیگی با بیان این که حل مشکلات شهرسازی برای سازمان نظام مهندسی مقدور نیست، گفت: با توجه به سوابقی که شهرداری از سال ۶۵ داشته است و درگیری‌ها، مشکلات و اتفاقات جامعه را در این حوزه می‌شناسد، حل این مشکل برای سازمان نظام مهندسی با شرایط، امکانات و تجارب فعلی‌اش ممکن نیست و با این کار شهرداری نیز دچار مشکل می‌شود. وی افزود: مردم همه این مشکلات را از چشم شهرداری می‌بینند و با این کار کنترل ساخت و ساز اصولی و آنچه سرمایه ملی است فراموش می‌شود. مدیر کل تدوین ضوابط و مقررات حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران با هشدار درباره شرایط فعلی کشور و اینکه چنانچه اتفاقی در تهران بیفتد کل کشور دچار مشکل می‌شود، ادامه داد: تجارب سنگینی که شهرداری در این زمینه‌ها کسب کرده است در وزارت مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی وجود ندارد. وی با تاکید بر ایجاد یک همکاری سه جانبه اظهار امیدواری کرد که این کار صنفی دیده نشود، شیروان بیگی در پایان تصریح کرد: ارزش نظام مهندسی بسیار بیشتر از آن است که فقط صنفی دیده شود، بنابراین بهتر است مشکلات صنفی از طریق صنف حل شود و مسائل و مشکلات مردم از آن دور باشد.