با وجود قدمت ۴۰ساله سازمان نوسازی تهران مساله بافت‌های فرسوده لاینحل باقی مانده است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه باید تحولی در رویکرد‌های نوسازی به وجود آید، گفت: نوسازی بافت فرسوده فقط نوسازی کالبد بافت‌ها و یا نوسازی فضای شهری نیست، نوسازی ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و بدون توجه به این مبانی نوسازی تبدیل به یک کار عمرانی صرف می‌شود.

علیرضا عندلیب در ادامه، توجه به رویکردها و راهکارهای سازمان نوسازی شهر تهران را با توجه به این مبانی از اولین کارهای دوره مدیریت خود عنوان کرد و گفت: با گسترش حوزه عملیات نوسازی این نکته را به مجموعه سازمان متذکر شدیم که ما مسوول کل بافت‌های فرسوده شهر هستیم و متولی تنها یک پروژه نیستیم.

عندلیب نبود یک نظریه مبنایی را در نوسازی بافت فرسوده از مشکلات ۴۰ساله نوسازی دانست و گفت: در‌حال‌حاضر با ایجاد گروه‌های تحقیقاتی در حال تولید نظریه‌های مبنایی در این بخش هستیم و تمام شیوه‌های علمی را به صورت سند کاری در می‌آوریم.وی با اشاره به بحث تغییر مدیریت و احتمال عقیم ماندن پروژه‌های سازمان افزود: بسیاری از مسائل موکول به آدم‌ها است و در کشورهای جهان سوم که نهادها، سیستم‌ها و روش‌ها نهادینه نشده خیلی مهم است که رییس یک سازمان چه کسی باشد به همین دلیل تمام کارهایی که در سازمان انجام می‌شود به صورت سند و الگوی روش قابل‌تعریف برای ایجاد ساز و کاری بی‌‌بازگشت تدوین می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به دو بازوی اجرایی و تولید دانش در بحث نوسازی افزود: در جهت تولید دانش، کارهای زیادی انجام شده و در زمینه اجرا تمام سازمان نوسازی قبلی را در نواب گذاشتیم تا به یک پروژه رسیدگی کند و با ایجاد یک سازمان جدید با ساماندهی به روز، تحولی در بحث نوسازی به وجود خواهیم آورد.

وی از راه‌اندازی دفاتر نوسازی در سراسر شهر تهران در آینده خبر داد و افزود: تا امروز با بستن بیش از ۶۷قرارداد با برآورد مالی ۱۷میلیارد تومان سعی در افزایش حجم کار و تحرک سازمان داریم.

همچنین در این خصوص عضو هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان با تاکید بر لزوم تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار داشت: نوسازی بافت‌های فرسوده باید متناسب با اصول شهرسازی و معماری روز دنیا صورت گیرد و نیازهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی شهروندان به درستی در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به سوالی‌ مبنی بر میزان تاخیر برنامه نوسازی بافت های فرسوده گفت: ترمیم و بازسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده یک برنامه درازمدت است، باید مقدمات برنامه‌های فنی و مالی آن آماده شود تا کار اصولی صورت گیرد.وی مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده را امری انکارناپذیر و تاثیرگذار در تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده دانست.

وی تغییر شاخص‌های زندگی در بافت‌های فرسوده را دارای تبعات مثبت اقتصادی دانست و اظهار داشت: نوسازی بافت‌های فرسوده حجم قابل توجهی از منابع مالی را طلب می‌کند که من احتمال می‌دهم این موضوع در سال‌جاری تامین شده باشد و در سال‌های گذشته وضعیت به گونه‌ای دیگر بوده است.