طرح‌های تشویقی شورای شهر و شهرداری تهران در ایجاد انگیزه در مردم برای نوسازی بناهای فرسوده، هر چند حرکت خوبی بود ولی کامل نبود و نتوانست در ایجاد انگیزه نوسازی در صاحبان ساختمان‌ها موفق عمل کند. دکتر حمزه شکیب، عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه رکن اصلی طرح‌های نوسازی انگیزه و همکاری مردم در بحث نوسازی است گفت: باید به مردم این اطمینان را داد که با نوسازی ساختمان فرسوده‌شان علاوه‌بر اینکه فضای زندگی خود را احیا می‌کنند این طرح‌ها صرفه اقتصادی هم دارد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا تمام کارهایی که در فضای شهری انجام می‌شود با مشورت مردم است افزود: این کار باید در ایران نیز انجام شود، مردم باید در بحث‌های مربوط به محل زندگی خود مشارکت جدی داشته باشند در غیر این صورت نوسازی امکان‌پذیر نیست.

شکیب، تهیه طرح نوسازی را نیازمند مشورت با مردم هر محله دانست و با پیشنهاد اینکه باید طراحان با مردم جلسات رو در رو داشته باشند، گفت: بسیاری از شهروندان در بنای ۴۰متری فرسوده خود زندگی می‌کنند و کسی مزاحمشان نیست در حالی که برای تملک بنا باید با مشورت و جلب اعتماد آنها و امکان نقل مکان آنان به مناطق دیگر طرح‌های نوسازی را عملی کرد.

وی سرمایه‌های خصوصی را یکی از نکات مهم نوسازی عنوان کرد و تاکید کرد: سرمایه‌های خصوصی باید راهبردی شوند و می‌بایست برای هر یک از محلات به صورت مستقل طرحی آماده شود که مشارکت سرمایه‌گذار در آن مدیریت شود و منافع متقابل در آن لحاظ شود.

عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، با تقسیم تاریخ نوسازی در تهران به دو دوره، بر این نکته تاکید کرد که در دوره سوم باید شاهد تغییر باشیم، افزود: در دوره اول کالبد فیزیکی بافت فرسوده مد نظر بود و با ایجاد بزرگراه و ساختمان سازی در اطراف آن نوسازی صورت می‌گرفت و در دوره دوم به ایجاد انگیزه در مردم پرداخته شد ولی موفق نبود.