گروه مسکن- تورم عمومی موجود در بازار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت مسکن است. مهرداد هاشم‌زاده همایونی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان مطلب فوق افزود: تحولات قیمت زمین و مسکن تابع مسائل زیادی از جمله سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است.

هاشم‌زاده همایونی، با اشاره به اتفاقات اقتصادی طی یکسال اخیر اظهار داشت: با توجه به تحولات اقتصادی به خصوص نوسانات بازار مسکن کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سرمایه‌های سرگردان که جایگاهی در بازار ندارند به سمت بازار ساخت و ساز روانه شوند.وی با اشاره به گفته‌های برخی کارشناسان بازار مسکن مبنی بر افزایش ۹۰درصدی قیمت مسکن طی ماه‌های آینده تصریح کرد: احتمال ورود سرمایه‌های مردم به این بخش دلیل اصلی اعلام چنین خبرهایی است.هاشم‌زاده همایونی، با اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن تصریح کرد: نقدینگی بیش از پیش در دست مردم از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن است.

کارشناس مسکن اظهار داشت: عدم توجه دولت به بخش‌خصوصی و تعاونی‌ها از دیگر عوامل موثر در بحران بازار مسکن است.

وی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی دولت به انبوه‌سازان در اعطای تسهیلات، یکی دیگر از دلایلی است که موجب از بین رفتن تعادل در بازار مسکن می شود.

هاشم‌زاده همایونی اظهار داشت: در صورت تقویت تعاونی‌ها، بخش اعظمی از ساخت و ساز خانه توسط این بخش انجام می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاثیرگذاری افزایش قیمت مصالح ساختمانی در افزایش قیمت مسکن تصریح کرد: مصالح ساختمانی ۲۰تا ۳۰درصد قیمت یک ساختمان را تشکیل می‌دهند از این‌رو نمی‌توان صرف افزایش قیمت مصالح ساختمانی را عامل موثر بر افزایش قیمت مسکن دانست.

هاشم‌زاده همایونی با اشاره به افزایش قیمت چند قلم از مصالح ساختمانی اظهار داشت: تورم عمومی موجود در بازار ساخت و ساز مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن است.

به گفته وی، در مجموع عوامل مختلفی از جمله نرخ تورم، میزان حقوق و دستمزد و افزایش حجم نقدینگی از عوامل موثر بر قیمت مسکن است.