چالش اصلی حمل‌ونقل کشور ساخت آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها است

چالش اصلی حمل‌ونقل کشور ساخت هر چه سریع‌تر آزاد راه‌ها و بزرگراه‌های شریانی کشور است. به گزارش روابط عمومی وزارت راه و ترابری، محمد رحمتی، گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در سال‌های پس از انقلاب، رشد مناسبی را داشته که مناسب است به طوری که طول آزاد راه‌ها از ۸۰‌کیلومتر به ۱۴۰۰‌کیلومتر، بزرگراه‌ها از ۵۰۰‌کیلومتری به ۵۰۰۰‌کیلومتر، راه‌های اصلی از ۱۲‌هزار ‌کیلومتر به ۲۵۰۰۰‌کیلومتر و راه‌های فرعی از ۲۰‌هزار‌ کیلومتر به ۴۰‌هزار ‌کیلومتر

رسیده است.

وی افزود: دستاورد بزرگ دیگری که گام بلند آن با همت رییس‌جمهور و همکاری مجلس شورای اسلامی در اختصاص اعتبار لازم اخیر برداشته شد، آسفالت راه‌های روستایی است که از حدود ۱۵۰۰‌کیلومتر در قبل از انقلاب، به بیش از ۶۵۰۰۰‌کیلومتر راه روستایی آسفالته رسیده است و در یک سال آینده به ۸۰‌هزار‌کیلومتر خواهد رسید.

وزیر راه و ترابری، اظهار داشت: طول خطوط احداث شده راه‌آهن در سال‌های پس از انقلاب به میزان مجموع خطوط ساخته شده قبل از انقلاب است و تعداد فرودگاه‌های کشور به دو برابر افزایش یافته و از نظر تجهیزات به وسائل و امکانات جدید مجهز به زیرساخت‌ها، توسعه یافته‌اند. همچنین تعداد بنادر بازرگانی از ۷ به ۱۱ افزایش یافته و ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر از ۱۰‌میلیون تن به ۷۰‌میلیون تن رسیده است که هفت برابر رشد داشته است.

وی افزود: سهم توسعه حمل‌ونقل از بودجه عمرانی کشور از متوسط ۲۵درصد در سال‌های گذشته به متوسط ۱۵درصد بودجه عمرانی رسیده است.

افزایش حجم تقاضا در حمل بار و مسافر به میزان ده برابر، همگی لزوم رشد و توسعه سریع‌تر زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی را افزایش می‌دهد.

وزیر راه و ترابری، با اشاره به توسعه توان مهندسی و ساخت و ساز راه، پل، تونل و سایر ابنیه و تاسیسات زیربنایی، یادآور شد: اکثر کارهای طراحی و مهندسی و حتی پیمانکاری و زیر بنایی کشور قبل از انقلاب توسط شرکت‌های خارجی صورت می‌گرفت و یکی از علل توقف و کندی ساخت و سازهای سال‌های اولیه پس از انقلاب ترک کار و خروج آنها از کشور بود که خوشبختانه، نه تنها امروز جای آنان را شرکت‌ها و مهندسان ایرانی پرکرده‌اند بلکه هر ساله از محل صدور خدمات فنی و مهندسی، ارز قابل توجهی عاید کشور می‌شود.