در سال‌های اخیر با توجه به انبوه‌سازی‌های غیر مقاوم و خسارات حاصله در رابطه با مقاوم‌سازی و طراحی سازه‌ها در برابر زلزله و سایر بارهای دینامیکی حرکت‌هایی انجام گرفته و در حال گسترش است، ولی با توجه به اهمیت موضوع تاکنون در کشور ما از لحاظ بالا بردن سطح دانش و فن ایمن‌سازی‌ سازه‌ها گام موثر و اصولی برداشته نشده است. به گزارش دبیرخانه کنفرانس دکتر حسین میسمی گفت: لازم بود تا همانند سایر مراکز علمی اثرگذار بر دانش مهندسی عمران، مرکزی تاسیس گردد تا کاستی‌های موجود در زمینه مقاوم‌سازی را در پهنه لرزه‌خیز ایران با توجه به زلزله‌های مکرر جبران نماید که در این راستا مرکز ملی مقاوم‌سازی ایران تاسیس گردید.

حسین میسمی، دبیر کمیته هماهنگ‌کننده کمیته علمی کنفرانس خبر داد: این کنفرانس، نخستین نشست سالانه مرکز ملی مقاوم‌سازی ایران می‌باشد که در راستای «ضرورت مطالعات مقاوم‌سازی» همزمان با یادبود زلزله بم در محورهای ارائه مقالات، سخنرانی‌های علمی، انتخاب پیمانکار برتر، انتخاب مشاور برتر، معرفی برترین‌های امداد و نجات در زلزله بم، انتخاب پایان‌نامه برتر، مسابقات دانشجویی بتن، کارگاه‌های تخصصی و نمایشگاه صنعت و کتاب برگزار می‌گردد. میسمی گفت: هدف اصلی برگزاری این کنفرانس علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات و بررسی کارآیی آنها برای آبادانی کشور، برپایی یادمان زلزله بم به یاد جانباختگان این حادثه مهیب جهانی است.

وی در ادامه افزود: مقالات بسیاری با موضوعات مرتبط با بهسازی و مقاوم‌سازی دریافت شده که البته تعدادی از مقالات در راستای محورهای کنفرانس نمی‌باشد و ضرورت افزوده شدن محورهای کنفرانس در برنامه‌های آینده را نشان می‌دهد.