ضرورت توجه بیشتر به مشکلات بخش مسکن

جمعی از غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان در سومین نمایشگاه مسکن و انبوه سازان، دومین نمایشگاه سنگ‌های تزیینی و اولین نمایشگاه تجهیزات آشپزخانه در مشهد در گفت‌وگو با ایرنا خواستار توجه بیشتر مسوولان ذی‌ربط به رفع مشکلات بخش مسکن شدند. یکی از دست اندرکاران ساخت و ساز واحدهای مسکونی و انبوه‌سازی در استان خراسان رضوی در جریان آخرین روز این نمایشگاه گفت: هم‌اکنون به دنبال پنج الی شش سال رکود بخش مسکن، قیمت زمین و مسکن از جمله از ابتدای امسال تاکنون افزایش زیادی داشته است.

علیرضا حیدری گفت: قیمت زمین و مسکن طی این مدت در مقایسه با بعد از دوران رکود گذشته (قبل از سال ۱۳۸۱) افزایش بیشتری داشته و یکی از دلایل مهم این امر طولانی شدن بیش از پیش دوران رکود (از سال ۱۳۸۱ تاکنون) بود. وی گفت: با توجه به قیمت سرسام‌آور مسکن و بالابودن آمار افراد بدون مسکن در این استان، فراهم کردن تسهیلات لازم برای انبوه سازان به منظور توسعه انبوه‌سازی ضروری است. وی خاطر نشان کرد: با توجه به این امر روند انبوه‌سازی مسکن در این استان به سرعت بیشتری نیاز داشته و قبل از احداث واحدهای مسکونی باید زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی و تامین شود تا بهره‌برداری از آنها به دلیل مشکلات زیرساختی به تاخیر نیفتد.

مدیر فروش یک شرکت تولیدی خدمات فنی و مهندسی استان خراسان رضوی هم گفت: مسوولان ذی‌ربط باید مسائل و مشکلات بخش مسکن را شناخته و با یک کار کارشناسی برای رفع آنها بکوشند.

محمد نایبی افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی مانند: آهن و سیمان و سایر مواد اولیه، سنگین بودن وثیقه‌های بانکی و غیره را از جمله تنگناهای این بخش دانست و افزود: مجموع این عوامل در افزایش عمومی نرخ زمین و مسکن نقش زیادی داشته است. وی ادامه داد: برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها در معرفی پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل واحدهای تولیدی و شرکت‌های ساختمانی و بخش‌های مرتبط با صنعت ساختمان به انبوه‌سازان و سایر متخصصان مهم است. حیدر مطیعی از کارشناسان صنعت ساختمان هم گفت: این صنعت نسبت به سنوات گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته و باید با رعایت موازین و استانداردهای لازم در ساخت و سازها ضریب اطمینان عمومی را در این راستا ارتقا داد. مسوول کنترل کیفیت یک شرکت تولیدی سیستم‌های برودتی و حرارتی نیز با اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خاص استان خراسان رضوی، لزوم توجه و حمایت بیشتر مسوولان از دست‌اندرکاران، صادرکنندگان این بخش را مهم دانست. وی با تاکید بر اهمیت برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها استمرار و افزایش تعداد غرفه‌های مرتبط در این نمایشگاه را ضروری برشمرد و گفت: با توجه به اینکه مسکن جزو نیازهای اساسی جامعه است، بهتر است چنین نمایشگاهی سالانه دو یا سه نوبت برپا شود. رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۷۰درصد واحدهای مسکونی در شهر مشهد استحکام کافی را ندارند، توجه به استحکام بخشی را مهم دانست. غلامرضا بصیری پور افزود: در بخش مسکن بیشتر از نیاز مردم آمار توسط دست اندرکاران و مسوولان ذکر شده ولی باید اقدامات عاجل یا حرکت انقلابی برای رفع مشکلات بخش مسکن به عنوان نیاز عمومی جامعه انجام شود. وی اظهار داشت: بیش از ۶۰درصد مشکلات مطرح شده در مراجعات عمومی روزمره مردم در شوراهای اسلامی مربوط به بخش مسکن است و توجه به رفع مشکلات و رونق اقتصادی بخش مسکن حتی تنگنای اشتغال را هم در جامعه کاهش می‌دهد.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی هم گفت: نرخ مسکن و ساختمان از ابتدای امسال تاکنون در این استان ۱۵درصد افزایش داشته است.

محمدرضا سعیدی، بدون توضیح بیشتر علت عمده این امر را مشکلات فرابخشی بخش مسکن ذکر کرد. رییس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی هم نقش برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در افزایش توجه مسوولان و دست‌اندرکاران به مشکلات متعدد بخش مسکن و در نتیجه رونق اقتصادی این بخش مهم دانست. محمد ثنایی گفت: در نمایشگاه‌های مسکن و ساختمان پتانسیل‌های گوناگون کشور از جمله قابلیت‌های مختلف این استان در معرض دید عموم گذارده می‌شود. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد هم در این رابطه گفت: مسکن به عنوان یکی از نیازهای اولیه و ضروری از شاخصه‌های مهم در برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان است. سیدمحمد سیدی اظهار داشت: همچنین صنعت ساختمان از بخش‌هایی است که فعالیت آن در سایر صنایع و اشتغالزایی بخش وسیعی از نیروی کار کشور تاثیر گذار است.

وی گفت: سومین نمایشگاه بین‌المللی مسکن و انبوه‌سازان، دومین نمایشگاه سنگ‌های ساختمانی و اولین نمایشگاه تجهیزات آشپزخانه با شرکت ۱۲۸ شرکت داخلی و نمایندگی‌هایی از کشورهای آلمان، کره جنوبی، فرانسه، ترکیه، چین، امارات، انگلیس و ایتالیا به مدت پنج روز در مشهد برپا شد. وی افزود: شرکت‌کنندگان، محصولات و تولیدات خود را در این بخش‌ها به مدت پنج روز در فضایی بالغ بر هفت هزار متر مربع در نمایشگاه بین‌المللی مشهد در معرض دید عموم گذاردند. وی میزان رشد شرکت‌کنندگان در سومین نمایشگاه مسکن و انبوه‌سازان را در مقایسه با نمایشگاه مشابه پارسال ۴۰درصد دانست.

سیدی تعداد بازدیدکنندگان را از این نمایشگاه‌ها حدود ۸۰هزار نفر ذکر کرد.