خیابان کارگر شمالی یکی از قدیمی‌ترین و طویل‌ترین خیابان‌های تهران به شمار می رود. این خیابان، از میدان راه‌آهن آغاز و تا شمال و منطقه انرژی اتمی امتداد دارد.
پیش از انقلاب این خیابان را از میدان راه‌آهن تا میدان انقلاب «سی متری» و از میدان انقلاب تا انتهارا «امیرآباد» می‌نامیدند.
هنوز هم بسیاری از مردم بخش شمالی این خیابان را با نام «امیرآباد» و گاها «امیرآباد شمالی» می شناسند.
اکثر مراکز خدمات به بازنشستگان و شاغلان نیروهای مسلح و به طور خاص ارتش و چندین پادگان نظامی در این منطقه تداعی کننده این موضوع است که پیش از سال ۵۷ این منطقه محل خاص سکونت اشخاص بلند پایه لشکری بوده است و به همین دلیل به آن «امیرآباد» می‌گفتند.
امروزه خیابان کارگر را از میدان انقلاب تا حوالی تقاطع بزرگراه «شهید گمنام» کارگر شمالی و محدوده بالاتر از آن را اکثرا «انرژی اتمی» می‌نامند.وجود بیمارستان فوق تخصصی قلب دکتر شریعتی و مرکز قلب تهران از مهم‌ترین مراکز پزشکی در تهران و این منطقه به حساب می‌آید. همچنین از دیگر مراکز درمانی در این منطقه می‌توان به بیمارستان امیرکبیر در قسمت‌های شمالی کارگر اشاره کرد.
از مراکز مهم اداری و دولتی نیز می‌توان به «وزارت راه» در شمال‌غرب خیابان و «سازمان انرژی اتمی» در شمالی‌ترین قسمت این منطقه اشاره کرد.
وجود مراکز آموزشی و فرهنگی مثل دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه مدیریت در حوالی این منطقه موجب ایجاد فضایی آموزشی و فرهنگی در منطقه شده‌است.
قرار گرفتن فضای سبز عظیمی مثل پارک لاله در جنوب این منطقه و موزه هنرهای معاصر در جوار آن همگی موجب شهرت این منطقه شده‌اند. همچنین حاشیه خیابان کارگر بالاتر از فاطمی و پایین‌تر از تقاطع جلال آل‌احمد یکی از گرانقیمت‌ترین مراکز خرید پوشاک و لوازم لوکس و تزئینی منزل در تهران به حساب می‌آید که موجب ارزش بالای واحدهای تجاری این منطقه شده است.کارگر شمالی از جنوب و شمال توسط پارک لاله و فضاهای سبز پراکنده در محدوده سازمان انرژی اتمی احاطه شده است. این امر و در کنار آن کم جمعیت بودن منطقه موجب شده تا مناطق همجوار امیرآبادشمالی به بهشتی از نظر آب و هوای پاک تبدیل شود.
در کنار تمام این مسائل نباید پمپ بنزین امیرآباد را فراموش کرد که نیاز ساکنان منطقه و مناطق همجوار را برطرف ساخته است.