امیر هادی انداری - منطقه 5 تهران صرف‌نظر از منطقه نوپای 22، در غربی‌ترین نقطه تهران واقع شده است و بیشتر به خاطر خیابان‌ها و محلاتی چون جنت‌آباد، شهران، میدان نور و پیامبر (ص) شهرت دارد.

آب و هوای کوهپایه‌ای و آلودگی کم هوا همچنین دسترسی به بزرگراه‌های حیاتی تهران همگی موجب رونق این منطقه شده است. در دو دهه اخیر اکثر زمین‌های «اوقافی» با تغییر سند خود و با فروش املاک ویلایی- کلنگی، بافت منطقه از منطقه‌ای دنج و ویلایی به یکی از مناطق پرجمعیت تهران بدل شد.
هر چند خیابان‌های پهن این مناطق در کاهش بار ترافیک آن سهم به سزایی را ایفا می‌کنند، اما باز هم نمی‌توانند با جمعیت بالای منطقه که در چند سال اخیر بر اثر انبوه‌سازی به منطقه‌ای پرجمعیت تبدیل شده است مقابله کند.
از مراکز مهم در این منطقه می‌توان به امامزاده جعفر باغ فیض، بیمارستان هما، شهرک ترافیک، شرکت آب و فاضلاب،‌ فرهنگسرای بهشت، امامزاده پونک، فرهنگسرای معرفت و... اشاره کرد.
وجود چندین پارک و فضای سبز در این منطقه از نکات برجسته آن به حساب می‌آید که نقش مهمی در تصفیه و پاکی هوای منطقه به عهده دارد.
توتستان‌های شمال جنت‌آباد همچنین باغ‌های نزدیک به منطقه «کن» را نباید فراموش کرد که همگی در کنار هم توانسته‌اند فضایی ایده‌آل را برای زندگی ایجاد کنند.
از نظر کاربری اداری نیز منطقه 5 تهران در غرب تهران تقریبا مرکزیت ساختمان پزشکان‌ منطقه را در دست دارد.
وجود چندین ساختمان پزشکان خصوصا در حاشیه خیابان آیت‌ا... کاشانی، منطقه را به عنوان منطقه‌ای خاص معرفی کرده است.
قیمت پایین ملک نسبت به برخورداری منطقه از امکانات شهری و برخورداری از آب و هوای مناسب در دهه‌های گذشته خصوصا از آغاز دهه 70 تا پایان آن موجب استقبال کم سابقه از این منطقه شد. به طوری که شاید بتوان منطقه 5 را در میان مناطق بیست و دوگانه تهران به عنوان پیشگام رونق بخشی از بازار مسکن تا سال 80 دانست.
البته شاید این رونق و افزایش قیمت منطقه اواخر سال ۸۳ اشباع شد و با رونق منطقه ۲۲ تهران استقبال از منطقه پنج تهران کمتر شد.
جدولی که پیش روی دارید، قیمت فروش، رهن و اجاره در بعضی از محدوده‌های منطقه پنج را در خود جای داده.