دنیای اقتصاد- پس از چند ماه سیر صعودی شتابان قیمت در بازار مسکن، فعالان بازار از فروکش کردن شتاب افزایش قیمت در این بازار خبر می‌دهند. این فعالان با اشاره به کمبود عرضه در بازار مسکن به دولت و مجلس توصیه کردند که برای جلوگیری از بازگشت سیر صعودی به بازار مسکن برنامه‌ریزی‌های لازم را در جهت افزایش تولید انجام دهند. تحلیل نایب رییس کمیسیون عمران از وضعیت جدید بازار

آرامش به بازار مسکن باز می‌گردد

گروه مسکن- پس از ماه‌ها رشد بی‌رویه قیمت مسکن و زمین، روز گذشته از این بازار خبرهای خوشی به گوش رسید که شاید تا پایان سال کام تلخ جویندگان مسکن را شیرین کند.

برخی فعالان معتقدند، قیمت‌ها در بازار مسکن از صعود دست کشیده و به آرامش نزدیک می‌شود.

از این‌رو نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌از تلاش مجلس در جهت تهیه طرح ساماندهی قیمت مسکن و همچنین تلاش این کمیسیون در جهت منطقی کردن قیمت مسکن خبر داد.

سید بهلول حسینی نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر نابسامان‌تر شدن بازار مسکن طی سال جاری اظهار داشت: افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن با وجود تلاش دولت و مجلس اگر چه روند گرانی کندتر شده اما این گرانی ادامه دارد. وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تداوم روند افزایشی قیمت مسکن به دنبال تدوین طرح برای ساماندهی بازار هستند که امیدواریم این طرح به‌زودی آماده شود.

وی تصریح کرد: سعی نمایندگان مجلس، بازگشت قیمت مسکن به دو ماه قبل است. حسینی افزود: هدف اصلی، طرح کنترل قیمت‌‌‌ها است که در کنار آن بحث کاهش قیمت مسکن نیز مورد توجه قرار گرفته است.نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با اظهار امیدواری از مذاکرات صورت گرفته در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌اظهار داشت: در طرح مذکور نقش اتحادیه مشاوران املاک و انبوه‌‏سازان در ساماندهی بازار و نظرات نمایندگان دولت مورد بررسی قرار گرفت که به زودی محورهای اصلی طرح مشخص خواهد شد. حسینی، ادامه داد: قمیت تمام شده اکثر کالاها با توجه به هزینه تمام شده مشخص است اما قیمت تمام شده مسکن به واسطه قیمت غیرمنطقی زمین مشخص نیست. وی افزود: نقش قیمت زمین در قیمت مسکن بسیار بالا است این در حالی است که قیمت زمین براساس چارچوب مشخصی تعیین نمی‌‏شود.

وی در مورد افزایش قیمت مصالح ساختمانی و امور پیمانی طی ماه‌های گذشته گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی نمی‌تواند تا این حد موجب افزایش قیمت مسکن شود. وی از دست‌اندرکاران حوزه مسکن خواست تا بی‌دلیل و به بهانه‌های واهی بر گرانی مسکن دامن نزنند. توقف رشد قیمت مسکن و ثبات قیمت‌ها در تهران در حال حاضر شاید امیدوارکننده باشد اما نمی‌تواند چندان راضی‌کننده برای متقاضیان به خصوص اقشار کم‌درآمد باشد چرا که رشد شتابان قیمت مسکن از ابتدای سال‌جاری تا همین دو هفته گذشته چنان قدرت خرید متقاضیان مسکن را کاهش داده که خبر توقف رشد قیمت‌ها نمی‌تواند خوشحال‌کننده و راضی‌کننده حداقل برای خریداران مسکن باشد.

شاید این سوال در ذهن بسیاری از متقاضیان مسکن به وجود بیاید که مگر در این دو هفته چه اتفاقی افتاده که به یکباره رشد قیمت مسکن متوقف شد مگر نه اینکه خرید و فروش مسکن و رشد قیمت‌ها همواره در ماه‌های پایانی سال رونق می‌گیرد.

اما باید پاسخ این سوال را نیز اینگونه داد که مگر چه اتفاقی رخ داده بود که به یکباره شاهد افزایش ۵۰‌درصدی قیمت‌ها و اجاره‌های مسکن شدیم.

مگر نه اینکه همواره از سوی کارشناسان و فعالان بازار مسکن گفته می‌شد این رشد قیمت‌ها کاذب است و کسی توانایی خرید مسکن ندارد و اینها همه جو روانی به وجود آمده در بازار است. هم‌اکنون نیز ایجاد جو روانی برای کنترل قیمت‌های مسکن از سوی دولت و مجلس توانسته تا حدودی از التهاب ماه‌های قبلی در بخش مسکن بکاهد. حال زمان پایان دادن به جنجال و گسترش شایعه در بازار فرا رسیده چرا که این رشد قیمت چنان غیرمعقول و بی‌ضابطه بود که دیگر خریدار جدیدی وجود ندارد. بنگاه‌داران مسکن می‌گویند: اگر دلیل فروکش کردن گرانی مسکن را بخواهید در چند جمله عنوان کنیم، باید به اظهارات نمایندگان مجلس برای عجله نکردن مردم برای خرید مسکن، حضور وزیر مسکن در مجلس برای ارائه دلایل گرانی، توجه دولت به بخش مسکن در بودجه سال آینده و تهدید رییس‌جمهوری برای معرفی مافیای مسکن اشاره کرد. فعالان بازار مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی در مورد توقف رشد قیمت مسکن در تهران معتقدند که اگر چه رشد قیمت مسکن در تهران در حال حاضر متوقف شده و تب گرانی‌ها فروکش کرده اما دولت و مجلس می‌دانند که باید سیاست‌های بهتر و مناسب‌تری را برای این که پیشانی گرانی‌ها باز هم تب نکند، در پیش گیرند. چرا که تقاضا برای مسکن بسیار بیشتر از عرضه واحد‌های مسکونی است و ما کمبود مسکن داریم.

آنان ادامه می‌دهند: اگر دو ماه آینده را نیز بخش مسکن به سلامت سپری کند و شاهد رشد قیمت‌ها نباشد تب گرانی را احتمالا از سال آینده شاهد نخواهیم بود. حال که رشد قیمت مسکن متوقف شده کسی حاضر به خرید مسکن نیست و همه فروشنده شده‌اند، درست برعکس ماه‌های گذشته که همه خریدار بودند و کسی حاضر به فروش واحد مسکونی خود نبود.

افزایش قیمت مسکن یک مساله سیاسی است

از سوی دیگر شمس‌الدین مجابی، مشاور صنعت ساختمان در وزارت مسکن و شهرسازی، درباره افزایش قیمت مسکن با توجه به رکود بازار مسکن می‌گوید: وقتی ما دانش، توانایی، صنعت، پول و مطالعه را در اختیار داریم، لزومی‌ندارد با مشکلاتی از قبیل مشکل مسکن روبه‌رو شویم. در حالی که تمام مصالح ساختمانی با توجه به روند ساخت و ساز در کشور به اندازه کافی تولید می‌شود چرا باید همه آنها به کشور‌های دیگر صادر شود تا مردم و مصرف‌کنندگان در تنگنا قرار بگیرند. این استاد دانشگاه دلیل افزایش قیمت مصالح را نیز دست به دست شدن آنها در بین دلالان و سودجویان عنوان کرد و گفت: در صورتی که نبض بازار در دست دلال‌هاست می‌توان این مصالح را با همان قیمت دولتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد تا ضمن سود بردن کارخانه، دیگر قیمت‌ها هم در افزایش قیمت مسکن نتواند موضوعیتی پیدا کنند.

وی درباره لزوم خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد مردم گفت: در شهر تهران خانه‌های خالی زیادی وجود دارد، اما خانه‌های ارزان قیمت و در حد نسل جوان و اقشار پایین جامعه کمتر وجود دارد.

مجابی تصریح کرد: این که بسیاری از خانه‌ها در تهران خالی هستند، یک بحران سازمان یافته است که به جامعه تحمیل شده است و ما باید به این بحران دقت فراوانی داشته باشیم چون دشمن نیز می‌خواهد این بحران همیشه در ایران باشد. مشاور صنعت ساختمان در وزارت مسکن اضافه کرد: دشمن توسط این سامانه‌ها و نیز توسط عوامل خود سعی در ایجاد بحران در داخل کشور می‌کند وگرنه وقتی ما دانش و توانایی و مطالعه و پول را در اختیار داریم، لزومی‌ندارد با این مشکلات مواجه شویم. وی درباره تحمیل این گونه بحران‌ها به کشور ادامه داد: در غرب و کشور‌های توسعه یافته زمانی که صنعت ساختمان فعال باشد حدود ۹۰ صنعت دیگر هم رونق خواهد یافت و به نفع دولت است که ساخت و ساز بیشتری داشته باشد ولی در کشور ما در شرایط کنونی با وجود بالا رفتن قیمت مسکن، ساخت و ساز به اندازه کافی نیست.

مجابی همچنین راهکار خارج شدن از رکود و افزایش قیمت مسکن را توسعه پایدار دانست و گفت: اگر امنیت سرمایه‌گذاری، جانی و مالی در کشور فراهم شود، افراد دیگر فقط به فکر سود بیشتر نخواهند بود و با از بین رفتن بدبینی‌ها نسبت به آینده با توجه به امنیت به وجود آمده ثبات در بازار مسکن نیز به وجود خواهد آمد. مجابی اظهار کرد: در جامعه ما افرادی هستند که مورد سوءاستفاده دیگران قرار می‌گیرند و کسانی که توان سرمایه‌گذاری در این بخش و بخش‌های دیگر را دارند، جوی را ایجاد می‌کنند که مردم عادی جامعه همیشه در هراس فردا باشند.