طرح جامع راهکار بلندمدت است نه کوتاه‌مدت
هیچ‌‏کدام از وعده‌‏های دولت در راستای کاهش قیمت مسکن اجرایی نشده است.
مهدی موذن، رییس کانون کاردان‌‏های فنی ساختمان استان تهران، درگفت‌‏وگو با ایلنا، درباره ریشه‌‏ها و دلایل جهش قیمت مسکن به ویژه در پایتخت طی دو ماه گذشته، گفت: چندی پیش دولت ستادی را با حضور سه وزیر برای بررسی قیمت مسکن تشکیل داد که اعلام ایجاد این ستاد تا حدی جلوی نوسانات بازار مسکن را گرفت، اما عدم اعلام نتیجه کار ستاد توسط دولت تاثیر منفی بر این بازار گذاشت.

وی دیگر دلیل افزایش قیمت مسکن را عملی نشدن وعده‌‏های دولت دانست و ادامه داد: دولت در جهت اعطای تسهیلات بانکی و به خصوص واردات فولاد توسط برخی از وزارتخانه‌‏ها وعده‌‏هایی داده بود که متاسفانه هیچ‌‏کدام از فاکتورهای ذکر شده، محقق نشد که همین امر سبب افزایش کاذب قیمت فولاد شد.
موذن، سومین دلیل افزایش افسارگسیخته مسکن را عملی نشدن وعده‌‏های کوتاه‌‏مدت دولت دانست و افزود: چندی پیش دولت اعلام کرد که وام ۱۰میلیون تومان و سه میلیون تومانی می‌‏دهد که هیچ‌‏کدام محقق نشد و هنوز هم این امر با چالش‌‏های فراوانی روبه‌‏رو است.
وی با بیان این که دولت ظرف سه ماه گذشته اتکا صرف به طرح جامع مسکن کرده است، خاطرنشان کرد: اگر طرح جامع مسکن در مجلس تصویب شود، حداقل سه سال زمان می‌‏برد که اجرایی شود.
رییس کانون کاردان‌‏های فنی ساختمان استان تهران، درباره راهکارهای کنترل قیمت که دستگاه‌‏های سیاست‌‏گذار و برنامه‌‏ریز در حوزه مسکن باید به‌‏کار بندند، یادآور شد: باید یک روش مناسب و تعریف‌شده برای پرداخت تسهیلات بانکی که دارای تضمین پرداخت باشد، با هماهنگی بانک مرکزی انجام شود، به طوری‌‏که هر بانک ساز خودش را نزند. وی ادامه داد: پیش‌‏بینی از مزایده تسهیلات بانکی توسط دلالان و واسطه‌‏ها که معمولا در چند صفحه نیازمندی‌‏ها از یک میلیون تا ۵۰۰میلیون تومان با میزان درصد قید می‌‏شود، اگر این وام‌‏ها در اختیار دستگاه‌‏های اجرایی و بانکی است، چرا به حراج گذاشته می‌‏شود؟ همین امر سبب افزایش قیمت مسکن می‌‏شود. موذن، از دیگر راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن را اعطای زمین به انبوه‌‏سازان، عنوان و خاطرنشان کرد: با روش‌‏های قابل قبول و دارای پشتوانه و تضمین باید به انبوه‌‏سازان زمین رایگان داد، تا آنها در شرایط مناسب‌‏تری سرمایه‌‏گذاری کنند.
وی‌درباره سیاست‌‏های درازمدتی که می‌‏توان جلوی افزایش قیمت مسکن را گرفت، تصریح کرد: برای آن‌‏که در سیاست‌‏های درازمدت موفق شویم، باید زمینه لازم برای اعتماد به سرمایه‌‏گذاری و حمایت از سرمایه‌‏گذاران، در بخش مسکن انجام شود.
رییس کانون کاردان‌‏های فنی ساختمان استان تهران، ادامه داد: برنامه‌‏هایی که از سوی دولت برای کاهش قیمت مسکن و ارائه تسهیلات اعلام می‌‏شود، باید پشتوانه اجرایی داشته باشد، وگرنه تنها شعار کاهش قیمت‌‏ها را داده‌‏ایم. وی راهکار درازمدت برای جلوگیری از گران شدن مسکن را تولید واقعی مسکن به صورت اجاره به شرط تملیک توسط دولت دانست.
رییس کانون کاردان‌‏های فنی ساختمان استان تهران، درباره استفاده از ظرفیت‌‏های خالی مسکن، اذعان داشت: از دو سال پیش گفته شده که 300هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد که متاسفانه از هیچ‌‏کدام از آنها مالیات گرفته نمی‌‏شود، اگر گرفتن مالیات از واحدهای خالی از سکنه گرفته شود، مالکان ترجیح می‌‏دهند که خانه‌‏های خود را اجاره دهند، در این صورت عرضه و تقاضا تا حدی هماهنگ می‌‏شود و به تبع آن قیمت مسکن به خصوص اجاره آن پایین می‌‏آید.
اظهار نظرها و تحلیل‌های کارشناسی برای بررسی بازار مسکن و ریشه‌یابی بحران این بخش همچنان ادامه دارد. سجاد نائینی، عضو سازمان نظام مهندسی استان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: دولت یا ابزار لازم برای کنترل و مهار گرانی‌های مسکن را در اختیار ندارد و یا سیاست‌هایش با واقعیت هم‌ سو نیست.
وی با اشاره به افزایش 20درصدی قمیت آهن‌آلات، گفت: در این شرایط افزایش 40درصدی قیمت مسکن جای سوال دارد. عضو سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال 85قابل قبول است، افزود: تخمین افزایش قیمت پس از این اتفاق قابل قبول نیست.
عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: زمانی که بر روی وام مسکن مانور می‌کنیم و یا زمین را به صورت مزایده به فروش می‌رسانیم طبیعی است که برخی سودجویان از این جو روانی در جهت منافع خود استفاده می‌کنند و شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کنند که سود مناسبی نصیب آنها شود.
وی با تاکید بر لزوم کاهش ریسک در سایر صنایع اظهار داشت: با بسترسازی در صنایع دیگر برای سرمایه‌گذاری و تولید می‌توان از این هجوم سرمایه به بخش مسکن جلوگیری کرد.
به گفته وی زمانی که قیمت محصولات واردات از چین بسیار پایین‌تر از قیمت محصول تولیدی داخل کشور است، مسلما در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌شود، محصول یا کالایی با زحمات فراوان در کشور تولید می‌شود و از آن سو مشابه همان محصول با قیمت بسیار پایین‌تر از چین وارد بازار کشور می‌شود و نظم بازار را بر هم می‌زند، در این شرایط از تولیدکننده داخلی نباید انتظار داشت در این بخش‌ها فعالیت کند.
همچنین مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه املاک اظهار داشت: با کاهش نرخ تراکم و تعدیل قیمت آهن، سیمان و مصالح تا 5 سال می‌‏توان عرضه و تقاضا را یکسان کرد.
وی افزود: افزایش قیمت آهن، سیمان، تراکم، خواب سرمایه و جو روانی، مهاجرت‌‏ها و موالید، از جمله ریشه‌‏ها و دلایل جهش قیمت مسکن به ویژه در پایتخت است.
وی درباره این که چه طور می‌‏توان مانع افزایش لجام گسیخته مسکن شد، افزود: با کاهش دخالت‌‏های نابه‌‏جای افراد فاقد صلاحیت و حرف‌‏‏های غیرکارشناسی اشخاص که با امور ساخت و ساز ملک و مسکن هیچ آشنایی ندارند، می‌‏توان جلوی افزایش قیمت‌‏ها را در دراز مدت گرفت.
خسروی، در خصوص راهکارهای کنترل قیمت مسکن، خاطر نشان‌‏کرد: با کاهش نرخ تراکم، تعدیل قیمت آهن، سیمان و مصالح برای ۵ سال، شروع فعالیت ساخت و ساز، ممانعت از خواب سرمایه و افزایش سرعت مسکن‌‏سازی با مصالح جدید، می‌‏توان به توازن تقاضا و عرضه امیدوار بود. وی در خصوص راهکارهای استفاده از ظرفیت‌های خالی، گفت: در گذشته برای خانه‌‏های خالی از سکنه مالیات مضاعف گرفته می‌‏شد که کار آمد نبود، لذا برای استفاده از ظرفیت‌‏های خالی باید ساخت و ساز را بیشتر کرد و جلوی مهاجرت‌‏های بی‌‏رویه را گرفت.
خسروی افزود: در شهرستان‌‏های کوچک و بزرگ باید شغل ایجاد کرد و رفاه و زیبایی شهر را به شهرستانی‌‏ها هدیه کرد، همچنین، هزینه در پایتخت را برای امور غیر ضروری باید افزایش داد.
در این صورت می‌‏توان جلوی مهاجرت بی‌‏رویه را گرفت. این گونه راه‌حل‌‏ها و سیاست‌‏ها را باید شورای شهر، شهرداری ، وزارت مسکن و وزارت کشور اعمال کند تا شاید بتوان معضل مسکن را حل کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان کاهش قیمت مسکن اظهار داشت: با کنترل قیمت مصالح، جلوگیری از خروج مصالح ساختمانی به کشورهای همسایه و ساخت و ساز و برنامه‌‏ریزی‌‏های درست و کارشناسانه، می‌‏توان قیمت مسکن را مهار و ثابت نگه داشت.