بر اساس مطالعات انجام شده از سال ۱۳۳۵ تا‌کنون شهرهای داخل محدوده حریم تهران و اطراف آن ۷۴ برابر رشد کرده‌اند.

مشاور شهردار تهران در امور شهرسازی و مجتمع‌های مسکونی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این میزان رشد و توسعه درحالی صورت گرفته که طی همین مدت توسعه تهران فقط ۵ برابر شده است. دکتر ولی شریف‌بیگلی، لواسان، شهریار، چهاردانگه، باقرشهر، شهر قدس و ... را از جمله شهرهای ایجاد شده در داخل محدوده حریم شهر تهران و اطراف آن برشمرد و افزود: این شهرها اغلب نزدیک حریم تهران ایجاد و با توجه به این که مهاجرپذیر بوده‌اند، روستاهای اطراف آنها نیز با افزایش جمعیت تبدیل به شهر شده‌اند و ۱۰ شهر نیز ظرف سال‌های اخیر شکل گرفته است. وی افزود: متاسفانه ۹۰‌درصد این شهرها فاقد طرح جامع و تفصیلی هستند و ساخت‌وسازها نیز بدون رعایت نکات شهرسازی احداث می‌شوند.

به گفته وی، استان تهران دارای ۵۴ شهر است که از این تعداد تنها ۴ شهر، دارای طرح جامع و تفصیلی است و مابقی یعنی ۵۰ شهر فاقد طرح هستند.

نماینده شهردار در وزارت مسکن و شهرسازی همچنین رشد جمعیت در شهرهای ایجاد شده طی دهه‌های اخیر را بی‌سابقه خواند و گفت: به عنوان مثال لواسان واقع در شرق تهران سال ۱۳۳۵‌، ۳۰۰‌هزار نفر جمعیت داشته و اکنون با افزایش ۶ برابری، ۱۸۰‌هزار نفر جمعیت دارد و اسلامشهر نیز در مدت مشابه از ۱۰۰‌هزار نفر به ۵۰۰‌هزار نفر و جمعیت چهاردانگه که قبلا روستا بوده از ۱۰‌هزار نفر به ۴۲‌هزار نفر رسیده است.

مشاور شهردار تهران افزود: شهر پاکدشت سال ۱۳۳۵ دارای ۵‌هزار نفر جمعیت بوده که هم‌اکنون با رشد ۶۰ برابری به ۳۰۰‌هزار نفر جمعیت رسیده و اغلب این شهرها به عنوان خوابگاه برای ساکنان محسوب می‌شوند، چرا که ساکنان آنها روزانه به داخل شهر تهران جهت تامین معاش مهاجرت می‌کنند.

شریف‌بیگلی گفت: روزانه ۵/۴ تا ۵میلیون نفر از شهرهای حاشیه تهران که طی دهه‌ها و سال‌های اخیر شکل گرفته‌اند، وارد تهران می‌شوند که معضلات جدی را برای شهر تهران به دنبال دارد. وی بیکاری، افزایش آلودگی هوا، ترافیک و معضلات اجتماعی را از جمله تبعات مهاجرت به تهران برشمرد و اظهار داشت: مهاجرت روزانه به تهران حتی از استان‌های قم و سمنان نیز وجود دارد. مشاور شهردار تهران افزود: متاسفانه روستاهای اطراف تهران به دلیل رشد مهاجرت و افزایش جمعیت به راحتی تبدیل به شهر می‌شوند، در حالی که باید برای آنها طرح تهیه کرد و مانع از گسترش شهرنشینی در حریم تهران شد.

شریف‌بیگلی گفت: به دلیل بی‌توجهی به تهیه طرح برای روستاها و شهرهای حاشیه تهران، مهاجرت همچنان ادامه داشته و با ساخت و ساز ارزان و بدون نظارت و ایمنی‌، وضعیتی ایجاد شده که هم‌اکنون شاهد آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل وضعیت موجود و ساماندهی آن باید شهرها و روستاهای اطراف تهران دارای طرح شده و به طور هماهنگ با شهر تهران اداره شوند.