افت 50 درصدی قیمت زمین در کیش
سعید عامری- طی یک‌سال گذشته افت شدید قیمت زمین در منطقه آزاد کیش به‌حدی بود که تمام کارشناسان بخش مسکن این منطقه را با نگرانی روبه‌رو کرد.
آمارها نشان می‌دهد که قیمت زمین و مسکن در کیش ، با افت ۵۰درصدی مواجه بوده است و رونق خرید و فروش هم در بین سرمایه‌گذاران مسکن آن چنان چشمگیر نیست.
بحث راه‌اندازی شرکت‌های جدید در این منطقه که به کندی پیش می‌رود یکی از نگرانی‌های عمده خریداران مسکن در این منطقه عنوان شده است.
شهرک‌های سفین و صدف تنها شهرک‌های مسکونی کیش هستند که خرید و فروش واحدهای آپارتمانی در آن انجام می‌شود.
شهرک صدف که مرکزیت بهتری نسبت به شهرک سفین دارد و همچنین به خاطر مجاورت با بازارهای مختلف و هتل‌ها مثل هتل داریوش، از طرفداران بیشتری برخوردار است که در مقابل آپارتمان‌ها و ویلاهای گرانتری را هم داراست.
یک کارشناس مسکن در کیش گفت؛ نبود زمین مناسب و همچنین کمبود زمین در منطقه آزاد کیش به‌خاطر ساخت وسازهای اخیر و در کنار همه این‌ها موقعیت جغرافیایی و جزیره‌ای آن سرمایه‌گذاران بخش مسکن را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.
وی گفت: در سال گذشته یک قطعه زمین چهارصد متری که 80میلیون تومان ارزش داشت با50درصد کاهش قیمت، این روزها متری 110هزار تومان خرید وفروش می‌شود.
با این حال قیمت واحدهای مسکونی طی یکسال گذشته به طور متوسط ۲۰درصد افت کرده است.
منطقه آزاد کیش با تمامی بازارهای بزرگ و پرترددش در فصول مختلف سال این‌گونه به نظر می‌رسد که از زمین‌های گران قیمت و با ارزش برخوردار باشد. اما با توصیفات و گزارش‌های مستند دیگر نمی‌توان کاهش قیمت زمین را در این منطقه مثبت ارزیابی کرد.
از دیگر مجتمع‌های مسکونی در حال ساخت می‌توان به پروژه شهر آفتاب و مجتمع مسکونی رامون کیش اشاره کرد.
این پروژه که در فاصله 50 تا 60 متری از ساحل دریا قرار گرفته با واحدهای مختلف به صورت ویلا، 2 طبقه و متراژهای مختلف در نظر گرفته شده است و در حال ساخت هستند.