معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: مطابق برنامه چهارم توسعه، سالانه ۳۵۰هزار جلد سند مالکیت روستایی صادر می‌شود و امید می‌رود در پایان این برنامه شاهد صدور یک میلیون و ۷۵۰هزار سند مالکیت روستایی باشیم. به گزارش ایرنا، «حسینعلی امیری» در گردهمایی مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تهران با بیان این مطلب افزود: از شروع برنامه دوم توسعه تاکنون بیش از ۷۰۰هزار جلد سند مالکیت روستایی صادر شده است که با رفع مشکلات و بهره‌گیری از خدمات کشوری و همچنین همکاری دو دستگاه یادشده، دستیابی به هدف مذکور در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی، جلوگیری از تعارض مالکان، وجود وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات، جلوگیری از مهاجرت جامعه روستایی به شهرها، برنامه‌ریزی موثر در بازار خرید و فروش و قانونمند کردن این فعالیت و همچنین تسریع در امر آموزش و بهداشت، از نتایج اجرای این طرح خواهد بود.

امیری تاکید کرد، جلوگیری از نزاع و اختلافات ملکی، ارتقای توسعه پایدار و پشتیبانی از مدیریت محیط‌زیست، خودکفایی در امر تولید محصولات کشاورزی، برقراری نظام مالیاتی برای معاملات و اسناد مالکیت، محرومیت‌زدایی روستایی از دیگر نتایج اجرای این طرح خواهد بود.

معاون قوه قضاییه افزود: داشتن اموال باعث افزایش مشارکت و فعالیت در روستاها می‌شود که خود توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت.

وی فقدان مدیریت املاک را باعث ایجاد مشکل در برنامه‌ریزی اجتماعی و اقتصادی دولت عنوان کرد و اظهار داشت: نبود مدیریت در املاک و مستغلات، سبب می‌شود که معاملات به صورت غیررسمی صورت گیرد و به دلیل وجود اطلاعات ناقص، باندهایی در فروش مستغلات ایجاد شوند و گردش پول هنگفتی صورت گیرد که تحت مدیریت مالی و نظارت دولت نیست و آثار سوء این حرکت غیرقانونی به عنوان نمونه در وضعیت مسکن کشور مشهود است.

رییس سازمان اسناد و املاک کشور از طرح بررسی آثار صدور اسناد روستایی در معاونت توسعه نیروی انسانی این سازمان خبر داد و افزود: شاخص مدیریت در سازمان یادشده کیفیت صدور اسناد مالکیت روستایی خواهد بود.

وی تاکید کرد، نظام جامع مالکیت تثبیت شده اراضی، مزایای فراوانی دارد که در قالب خدمات ارائه شده توسط دولت در سطح دولتی و خصوصی، قابل ارائه است.

امیری در ادامه جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری را از جمله نتایج مثبت تثبیت املاک ارزیابی کرد و افزود: ارزیابی اولیه از مناطقی که در آنها طرح انجام شده است، نشان می‌دهد که دولت در بسیاری از شاخص‌های توسعه مانند ایجاد اشتغال، بهره‌وری و غیره، موفق‌تر بوده است.

همچنین در این گردهمایی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سخنانی اظهار داشت: هم‌اکنون حدود چهار میلیون واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که انتظار می‌رود تا پایان برنامه چهارم توسعه سال (۱۳۸۸) بیش از نیمی از واحدهای مسکونی یادشده، دارای سند شوند.

«محمدرضا شاملو» یادآور شد: طبق برنامه می‌بایست یک میلیون و ۵۰۰هزار سند ملکی صادر شود، اما با هماهنگی‌های انجام شده میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اسناد و املاک کشور، صدور یک میلیون و ۷۵۰هزار سند روستایی، برنامه‌ریزی شده است.

وی از عوامل موفقیت طرح صدور سند مالکیت روستایی را استقبال مردم دانست و گفت: در این زمینه دولت هزینه‌ای عهده‌دار نخواهد بود.

شاملو سپس از مجموع ۳۰ استان کشور، عملکرد ۲۲ استان را فراتر از برنامه اعلام کرد و افزود: استان‌های برتر تشویق و استان‌هایی که به هدف تعیین شده، دست نیابند، برای سال‌های آتی سهمیه آنها اضافه خواهد شد.

در پایان این مراسم از مدیران و مسوولان دو دستگاه یادشده، با اهدای جوایزی تقدیر به‌عمل آمد.