رم باستان به‌صورت مجازی بازسازی شد

کارشناسان کامپیوتری در اقدامی که آن را بزرگترین و کامل‌ترین شبیه‌سازی انجام شده از یک شهر تاریخی می‌دانند، برای اولین بار یک نسخه مجازی و دیجیتالی از رم باستان را، در اوج قدرت خود در سال۳۲۰قبل از میلاد، به نمایش گذاشتند. به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، بازدیدکنندگان رم مجازی می‌توانند کارهای بیشتری از آنچه که رومی‌های باستان انجام می‌دادند، انجام دهند: آنها می‌توانند در اعماق «کلوزیوم»، قفس‌های پر از شیر و بالابرهای ابتدایی بخزند و برای بررسی مفصل نقوش برجسته پایین و کتیبه‌های بالای کمان‌های پیروزی پرواز کنند.

کلوزیوم که بقایای آن در شهر رم باقی است، ورزشگاهی است که در آن، در حضور سزار روم و در برابر دید تماشاگران، نبرد گلادیاتورها با یکدیگر یا با شیر و دیگر حیوانات وحشی انجام می‌گرفت.

«برنارد فریشر» از «دانشگاه ویرجینیا» که ریاست این طرح را برعهده داشت، گفت: این اولین گام در ایجاد یک ماشین مجازی زمان است که کودکان و نوه‌های ما از آن برای مطالعه تاریخ رم و بسیاری از سایر شهرهای بزرگ سراسر جهان استفاده خواهند کرد.

این شبیه‌سازی دومیلیون دلاری برای انجام آزمایش‌هایی مانند تعیین گنجایش جمعیت ساختمان‌های باستانی مورد استفاده دانشمندان قرار خواهد گرفت و به صورت یک مجله علمی خواهد بود که با هر کشف تازه از یک شگفتی رم، به روز خواهد شد.

فریشر همچنین گفت، دانشجویان و گردشگران نیز می‌توانند از این برنامه برای آموختن مطالبی درباره رم باستان استفاده کنند.

«فریشر» گفت، در این شبیه‌سازی حدود هفت هزار ساختمان در زمان امپراتور «کنستانتین»، بازسازی می‌شود. در این دوران، رم یک شهر پر رفت و آمد و یکی از مراکز مهم دنیا بود که حدود یک میلیون نفر جمعیت داشت.

وی گفت، کارشناسان با استفاده از تصاویر لیزری رم امروزی و توصیه باستان شناسان و با به کارگیری همان برنامه‌های کامپیوتری که معماران برای برنامه‌ریزی نوسازی‌های جدید استفاده می‌کنند، تقریبا تمام شهر رم را در درون دیوار اصلی۱۳مایلی آن بازسازی کرده‌اند.

این بازسازی حتی درون حدود ۳۰ساختمان را نیز در بر می‌گیرد که از میان آنها می‌توان به سنا، کلوزیوم و قصر سلطنتی که توسط امپراتور ماکسنتیوس ساخته شد، اشاره کرد.

کارشناسان کامپیوتری همچنین می‌توانند ساختمان‌هایی را که اکنون تقریبا به صورت خرابه هستند، مانند معبدی که وقف الهه‌های «ونوس» و «روما» شده است و «متا سودانس» فواره‌ای که در نزدیکی کلوزیوم قرار دارد، دقیقا دوباره ایجاد کنند.

وی گفت: این برنامه پس از بیش از ده سال فعالیت توسط یک گروه بین‌المللی از باستان شناسان، معماران و متخصصان کامپیوتر از «دانشگاه ویرجینیا» و «دانشگاه کالیفرنیا» و همچنین موسسه‌های تحقیقاتی در ایتالیا، آلمان و انگلیس ایجاد شده است.