باطله زغال سنگ در آجر به کاربرده شد

مدیر پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: باطله زغال سنگ باعث سبک شدن و ایجاد خاصیت عایق حرارتی در آجر و بلوک می‌شود. منظور از باطله زغال‌سنگ، ضایعات حاصل از استحصال زغال‌سنگ است.

مهندس مرتضی خرمی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: ساخت بلوک‌ها و آجرهای سبک عایق حرارتی با اضافه کردن مواد افزودنی آلی قابل احتراق (مواد تخلخل زا) در مقادیر و اندازه‌های مناسب، به خاک آجرپزی امکان‌پذیر و باطله زغال‌سنگ یکی از این مواد است.

وی اظهار داشت: پس از آنکه پخت آجر کامل شد، مواد آلی آن سوخته و در جای خود حفره‌هایی به جا می‌گذارد که علاوه بر سبک نمودن آجر به بهبود خواص عایق حرارتی آن نیز کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: از باطله زغال‌سنگ به منظور تخلخل‌زایی در بدنه آجر با هدف کاهش چگالی و همچنین کاهش هدایت حرارتی استفاده می‌شود. کاهش چگالی آجر باعث کاهش جرم ساختمان و در نتیجه افزایش مقاومت آن در برابر زلزله می‌شود.

مدیر پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن افزود: در این تحقیق از دو نوع باطله کارخانه زغالشویی زرند شامل درشت دانه و ریزدانه و از خاک رس منطقه زرند کرمان استفاده شد و پس از آزمایش‌های شیمیایی، فیزیکی و کانی‌شناسی خاک و باطله‌های زغال‌سنگ، با این مواد نمونه خشت در آزمایشگاه با فرمولاسیون‌های مختلف، ساخته و سپس در دماهای مختلف پخته شد.

وی اظهار داشت:آزمایش‌ها نشان داد که می‌توان با استفاده از این افزودنی، آجر سبک با خواص برتر عایق کاری حرارتی ساخت.