شش‌متر از جهان‌نما در مدت دوسال تخریب شده است

درحالی‌که اجلاس سی‌ویکم یونسکو در کشور نیوزلند درحال برگزاری است، براساس آخرین تصمیم کارشناسان کمیته میراث جهانی در اجلاس سال پیش مقرر شده، پرونده میدان نقش جهان که به‌دلیل ساخت برج جهان‌نما در حریم منظری این میدان در خطر حذف از فهرست میراث جهانی است، بررسی شود. به گزارش «ایسنا»، براساس توافق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان و شهرداری و شورای شهر اصفهان قرار شده است، علاوه بر چهار متر از برج جهان‌نما که تا پیش از ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ و در مدت دوسال کوتاه شده بود، دو طبقه دیگر برج یعنی هشت متر تخریب شود، اما اکنون پس از گذشت پنج‌ماه از مهلت یونسکو و بنا به گفته رییس شورای شهر اصفهان از برج جهان‌نما در مرحله نخست یک طبقه و برجک آن که به‌صورت نیم‌طبقه بود، خراب شدند و تخریب دو طبقه دیگر همچنان در دست اقدام است.

عباس حاج‌رسولی‌ها که برای دومین دوره متوالی رییس شورای شهر اصفهان است، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: تاکنون یک طبقه از برج به‌صورت صددرصد تخریب شده است که دولت نیز ۵۰۰‌میلیون تومان برای هزینه این تخریب به شهرداری داد، اما در مرحله دوم که شامل تخریب دو طبقه دیگر است، فقط قسمت‌هایی که مربوط به نازک‌کاری‌ها هستند، تخریب شدند و بقیه درحال انجام است. البته دولت هنوز هزینه تخریب این دو طبقه را به شهرداری نداده است.

از سوی دیگر، به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در آخرین بازدید هیات کارشناسان یونسکو از برج جهان‌نما در بهمن‌ماه سال گذشته و با اظهار خشنودی آنها از اقدام ایران برای کوتاه کردن ارتفاع برج، مشخص شد که مسوولان شهری اصفهان آخرین تلاش‌های خود را برای تخریب کامل آنچه سبب مخدوش شدن حریم منظری میدان نقش جهان شده بود، انجام داده‌اند.

سعید بکتاش قول داده بود، با تلاش شبانه‌روزی مدیران، بقیه برج که مورد توافق قرار گرفته بود، در موعد مقرر کوتاه شود، اما گویا پس از افت و خیزهای فراوان و طبق گفته رییس شورای شهر اصفهان فقط یک‌ونیم طبقه و حدود شش متر پس از گذشت بیش از دو سال صددرصد تخریب شده است.

اجلاس سی‌ویکم یونسکو از دوم تیرماه در شهر تاریخی کریس‌چرچ (Christchurch) کشور نیوزلند گشایش یافته است.