مدیرکل اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت: یکی از لازمه‌های صدور پروانه ساخت در اختیار داشتن برگه استحکام از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ برای مالک است که در صورت عدم صدور آن، پایان کار صادر نمی‌شود. اما در ساخت و سازهای محدود صدور برگه استحکام، گاهی اوقات بدون در نظر گرفتن مقاوم‌سازی واقعی صورت می‌پذیرد که خطرات زیادی دامنگیر مالک می‌شود.

سید صباح‌الدین متقی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در بخش صنعت ساختمان نقش بسیار موثری در تبادل تکنولوژی و اطلاع‌رسانی در زمینه نوآوری ساختمانی برای سازندگان ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: در زمینه کیفیت و متریال مواد مباحث فنی و تئوری قابل‌توجهی را همیشه متذکر شده‌ایم.

اما در پروسه تولید مواد، جای بحث و بررسی و توجه زیادی وجود دارد که مسوولان ذی‌ربط باید بتوانند با استاندارد‌سازی این مساله را شکل دهند تا شاهد پیشروی در کار باشیم.

وی افزود: از لحاظ استاندارد‌سازی در کشور مشکلی وجود ندارد. اما در پروسه اجرا معضل داریم که تاثیر این مساله نهایتا در مقاوم‌سازی تبدیل به معضل می‌شود.

به اعتقاد وی، اگر بتوانیم به کیفیت مواد هم در راستای اجرا توجه کنیم دچار معضل نمی‌شویم.

مدیرکل اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت: در خریداری مصالح ساختمانی باید اولویت اول کیفیت باشد و بعد از آن قیمت در نظر گرفته شود.

متقی ادامه داد: در مورد ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی متاسفانه عادت نامطلوبی رایج است که اگر مقرر به خرید مواد و کالا باشند بیشتر به قیمت آن توجه می‌شود و کیفیت مواد در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.

متقی ابراز داشت: در ارگان‌ها و بخش‌های دولتی باید روشی سوق داده شود تا در خریداری مواد و کالا در درجه اول به کیفیت و بعد به قیمت توجه شود.

وی با بیان اینکه موادی مانند میلگرد و تیرآهن در کشورهای آسیای میانه از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، یادآور شد: خریداری این مواد از کشورهای مذکور با ضریب گسستنی سازه‌ها را دچار معضل می‌کند و این ارگان‌ها در خصوص مناقصات و خریدها باید به کیفیت موجود، توجه خاص نمایند.

وی در خصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در تهران اظهار داشت: در ساخت‌وساز‌های کلان مانند برج‌ها نظارت انجام می‌شود.