صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته  ۱۷درصد افزایش یافت

در سال ۸۵ برای ۱۵۱هزار و ۸۱۳دستگاه ساختمان مناطق شهری کشور پروانه احداث صادر شده است که این تعداد نسبت به سال قبل از آن ۱۷درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش «ایرنا»، به نقل از اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی، از کل تعداد پروانه‌های صادر شده، ۹/۷درصد به شهر تهران، ۲۳درصد به شهرهای بزرگ و ۶۷/۳درصد به سایر مناطق شهری اختصاص دارد.

سطح زیربنای ساختمان‌هایی که در مدت مورد گزارش برای آنها پروانه احداث صادر شده، حدود ۶۷/۸میلیون مترمربع بوده که ۱۷/۱درصد بیش از سال ۸۴ است.

از مجموع سطح کل زیربنای در نظر گرفته شده ۱۹/۹درصد به شهر تهران، ۲۸/۸درصد به شهرهای بزرگ و ۵۱/۳درصد به سایر مناطق شهری اختصاص داشته است.

متوسط سطح کل زیربنای این ساختمان‌ها ۴۴۷مترمربع است که نسبت به سال ۸۴ تغییری نداشته است.

در سال ۸۵، از کل تعداد ساختمان‌هایی که برای احداث آنها پروانه صادر شده ۳۳هزار و ۴۸۶دستگاه یک طبقه، ۵۰هزار و ۳۱۹دستگاه دوطبقه، ۲۹هزار و ۲۰۳دستگاه سه طبقه، ۱۹هزار و ۷۵۵دستگاه چهار طبقه و ۱۹هزار و ۵۰ دستگاه پنج طبقه و بیشتر بوده است.

در این مدت از تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره، ۱/۲۲درصد به ساختمان‌های یک طبقه، ۳۳/۱درصد بناهای دو طبقه، ۲/۱۹درصد ساختمان‌های سه طبقه، ۱۳‌درصد چهار طبقه و ۵/۱۲درصد به ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر اختصاص داشته است. براساس پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال مورد گزارش، پیش‌بینی شده است که حدود ۴۴۰هزار دستگاه واحد مسکونی ایجاد شود که نسبت به سال قبل از آن ۱۷درصد افزایش نشان می‌دهد.

۱۴۶۹۵ پروانه ساخت در تهران

همچنین روزنامه ایران به نقل از آمارهای بانک مرکزی نوشته است: در سال ۱۳۸۵، از طرف شهرداری‌های مناطق مختلف تهران برای ۱۴هزار و ۶۹۵دستگاه ساختمان پروانه ساخت صادر شده است که نسبت به سال ۸۴ از نظر تعداد و سطح کل زیربنای طبقات به ترتیب ۳۵/۷درصد و ۳۵/۲درصد افزایش نشان می‌دهد.

در سال مورد گزارش، از کل تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در تهران، ۲۰۷دستگاه به ساختمان‌های یک‌طبقه، ۲۸۳دستگاه به بناهای دوطبقه، ۹۴۴دستگاه به ساختمان‌های سه‌طبقه، ۷هزار و ۲۴دستگاه به بناهای چهارطبقه و ۶هزار و ۲۳۹دستگاه به ساختمان‌های پنج‌طبقه و بیشتر اختصاص داشته است که در مقایسه با سال قبل، تعداد ساختمان‌های یک‌طبقه ۴/۶درصد و سه‌طبقه ۶/۳درصد کاهش داشته، در حالی که تعداد ساختمان‌های دوطبقه ۴/۸درصد، چهارطبقه ۲۴/۵درصد و پنج‌طبقه و بیشتر ۶۸/۶درصد افزایش نشان می‌دهد. در سال مذکور در پروانه‌های ساختمانی صادرشده شهر تهران، ایجاد حدود ۹۰هزار دستگاه واحد مسکونی در ساختمان‌های فوق پیش‌بینی شده است که نسبت به سال ۱۳۸۴ معادل ۳۵/۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این سال همچنین از طرف شهرداری‌های شهرهای بزرگ مجموعا برای ۳۴هزار و ۹۱۴دستگاه ساختمان با حدود ۱۹/۵میلیون‌مترمربع سطح کل زیربنای طبقات، پروانه ساخت صادر شده که نسبت به سال قبل از نظر تعداد و سطح کل زیربنای طبقات به ترتیب ۱۰/۲درصد و ۸/۸درصد افزایش می‌دهد.

در سال مورد گزارش، از کل تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در شهرهای بزرگ ۵۴۳۱دستگاه به ساختمان‌های یک‌طبقه، ۹۷۳۵دستگاه به بناهای دوطبقه، ۷۴۸۹دستگاه به ساختمان‌های سه‌طبقه، ۵۵۵۷دستگاه به بناهای چهارطبقه و ۶۷۰۲دستگاه به ساختمان‌های پنج‌طبقه و بیشتر اختصاص داشته است که در مقایسه با سال ۱۳۸۴ تعداد ساختمان‌های یک‌طبقه ۷/۱درصد، دوطبقه ۱۲/۲درصد، چهارطبقه ۱۶/۲درصد و پنج‌طبقه و بیشتر ۲۳درصد افزایش و ساختمان‌های سه‌طبقه ۲/۸درصد کاهش نشان می‌دهد.