خصوصی‌سازی سیمان به شرط آنکه واردات و صادرات آن در بازار تنظیم و نیاز بازار داخلی تامین شود، قابل قبول است. علی افشاری، عضو کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌وگو با «ایسنا» در رابطه با لایحه ساماندهی بازار مسکن و اثرات اجرایی آن گفت: در این لایحه چگونگی واگذاری زمین‌های ارزان قیمت با اجاره ۹۹‌ساله به اقشار کم‌درآمد ذکر شده و با شرایطی که سازمان مسکن و شهرسازی کشور مشخص کرده، ‌این زمین‌ها در اختیار انبوه‌سازان تعاونی و خصوصی قرار خواهد گرفت تا در آن ساخت‌و‌ساز کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵‌درصد ساخت‌و‌ساز خانه در دست بخش خصوصی است، گفت: دولت اساسا نقش چندانی در ساخت مسکن ندارد و تنها به وظیفه نظارتی و سیاستگذاری خود عمل می‌کند. خوشبختانه هم اکنون طرح‌ها و ارزیابی‌های متعددی از جانب دولت برای ساماندهی بازار مسکن، تعدیل قیمت‌ها و افزایش تولید مسکن پیش‌بینی شده که طرح جامع مسکن و تبصره ۶ بودجه ۸۶ از این جمله است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس ادامه داد: براساس تبصره ۶ بودجه ۸۶ باید تا پایان برنامه چهارم توسعه، بیش از ۵/۱‌میلیون مسکن ساخته شود و این رقم در سال‌های برنامه تقسیم شده است.

او در رابطه با تعدیل قیمت مسکن اظهار کرد: در بخش قیمت باید نظارت‌ها تشدید و تسهیلات بانکی جهت‌دار به مردم واگذار شود به نحوی که‌این وام‌ها در راستای ساخت‌و‌ساز مصرف و موضوع فروش وام‌ها منتفی شود.

افشاری ساماندهی فعالیت برخی بنگاه‌های معاملاتی را ضروری دانست و گفت: همکاری شهرداری‌ها در امر فروش تراکم، ساخت‌و‌ساز در محدوده‌های شهری و نقش سازمان مهندسی در رابطه با بهسازی و مقاوم‌سازی ساخت‌و‌سازها می‌تواند در تعدیل و کاهش قیمت مسکن در بازار موثر واقع شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه در رابطه با خصوصی شدن سیمان ابراز عقیده کرد و گفت: خصوصی‌سازی سیمان خواه‌ناخواه انجام می‌شود، اما بحث عمده بر سر نظارت بر سیمان است. در حال حاضر برخی نگرانی‌ها درباره‌این موضوع وجود دارد که اگر سیمان به دست بخش خصوصی سپرده شود با توجه به داشتن مجوز صادرات تمام تولیداتمان را صادر کند و در آن صورت نیاز داخلی بی‌پاسخ بماند، بنابراین باید در این زمینه به نحوی برخورد شود که ضمن نظارت کامل، بخش خصوصی آزادانه مصالح مورد نیاز کشور را تولید کند و به سود و نفع خود نیز برسد.

وی با بیان اینکه موافق خصوصی‌سازی سیمان هستم، افزود: اما مشروط بر آنکه صادرات و واردات آن در بازار به نحو شایسته تنظیم و نیاز بازار داخلی اشباع شود.

افشاری درباره خروج سیمان از سبد حمایتی نیز گفت: این کار انجام خواهد شد، زیرا باید تا پایان برنامه چهارم توسعه تمامی کالاهایی که در سبد حمایتی دولتی هستند از سبد حمایتی دولت خارج شوند.