روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: در راستای حفاظت از آثار و یادمان‌های تاریخی و فرهنگی و نیز در ادامه برنامه‌های مرمت وبازپیرایی یادمان‌های ‌ارزشمند این استان، بخش‌هایی از بازار وکیل شیراز، از یادمان‌های دوره زندیه، مرمت شد. به گزارش «ایرنا»، در اجرای این طرح، عایقکاری سطح پشت بام راسته اصلی بازار وکیل جنوبی و نیز تعمیرات آجرکاری در محل‌های مورد نیاز همراه با بندکشی انجام شده است.

این گزارش می‌افزاید: این یادمان تاریخی که در محله «در شاهزاده» جنب مسجد جامع وکیل واقع شده است، از آثار ارزشمند کریمخان‌زند است که به شکل صلیب ساخته شده و شامل یک رشته شمالی، جنوبی‌ و یک رشته شرقی، غربی است و محل تلاقی دو راسته را چهارسو یا چهار سوق می‌نامند و بازار دارای پنج در بزرگ است.

بر اساس این گزارش، راسته شرقی آن با ۱۹زوج حجره‌به نام بازار علاقه‌بندان، راسته غربی با ۱۰زوج مغازه به نام بازار ترکش‌دوزها و بازار دیگری نیز به نام بازار شمشیرگرها که آن نیز ۱۱زوج حجره دارد، بخش‌هایی از بازار را تشکیل می‌دهد.

در بازار شمشیرگرها، سرای دیگری وجود دارد که آن را کاروانسرای فیل می نامند و از خصوصیات بارز این بازارافزون بر زیبایی و معماری عالی آن، یکی عرض زیاد و وسعت آن و دیگری طاق بلند آن است که با استفاده از معماری سنتی به‌گونه‌ای آن را ساخته‌اند که در زمستان هوای بازار گرم و در تابستان خنک است و به وسیله دریچه‌هایی که زیر سقف آن تعبیه شده است، هوا و نور کافی به همه حجره‌ها می‌رسد.

راسته شمالی، جنوبی بازار از دو جناح ترکیب شده و در هر جناحی ۴۱زوج حجره ساخته شده است، همچنین در جوار راسته بازار شمالی چهار کاروانسرای روغنی، احمدی، گمرک و ضرابخانه ساخته شده است که هر کدام حجره‌های‌متعددی دارد.

در این گزارش آمده است: بنیان و اساس بازار وکیل شیراز محکم نهاده شده و بازلزله‌های پی در پی که در این شهر به وقوع پیوسته، کوچکترین خللی به ارکان آن وارد نشده است.

در این گزارش عنوان شده است: متاسفانه در اثر امتداد خیابان کریمخان زند، چندین زوج مغازه‌های جناح شمالی تخریب شده است و بازار وکیل به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

بازار وکیل درزمان کریم خان زند، بازارمرکزی کشور به شمار می‌آمد و به دلیل ارتباط شمال و جنوب کشور از راه شیراز و تجاری بودن مسیر بوشهر- شیراز، بیشتر معاملات تجاری در این بازار صورت می‌گرفت.

تاریخ احداث بازار وکیل شیرازپس ازسال ۱۱۸۰هجری قمری و مقارن با احداث ساختمان مسجد وکیل شیراز است.