فروش گران‌ترین و بزرگترین ملک آمریکا
نیلوفر قدیری
گاهی برای فروش یک خانه باید به همه بنگاه‌ها سپرد و در بازار فریاد زد و یا از چرب زبانی بیشتری استفاده کرد. اما جاشوا ساسلو نیازی به این کار ندارد و برای فروش ملک بسیار ویژه‌اش تنها باید زمزمه کند. بنگاه معاملات ملکی او کار فروش ملکی به نام «مزرعه هلا» به وسعت ۴۰۰ متر مربع را به عهده دارد که در سال ۱۹۹۱ برای خانواده شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در آمریکا ساخته شد. تنها ساکنان این خانه از آن زمان تا کنون همین خانواده بوده‌اند.

این خانه که در شمال غرب شهر اسپن مرکز ایالت کلرادو واقع شده با 135‌میلیون دلار قیمت، گران‌ترین ملک مسکونی در کل کشور آمریکا است. به گفته ساسلو این خانه مشتری خاص دارد و هر کسی نمی‌تواند آن را خریداری کند. او از ماه اکتبر تاکنون یعنی طی 10 ماه گذشته بیش از یک هزار درخواست بازدید از خانه را دریافت کرده است. وکلای شاهزاده سلطان که صاحب این ملک است همه درخواست‌ها و تماس‌ها را یکی یکی بررسی می‌کنند و تا کنون تنها 11مورد از این درخواست‌ها را قبول کرده‌اند. برای خرید چنین ملکی ثروتمندان معمولی نمی‌توانند پیش قدم شوند.
ملک هلا که در زبان عربی به معنای خوش آمدید است، شرایط خاصی برای خریدار جدیدش دارد و صاحب جدیدش بدون شک این ملک را به عنوان ملک دوم یا سومش خریداری می‌کند. پولی که برای خرید این ملک باید پرداخت شود هر جایی پیدا نمی‌شود. بر اساس آمار مجله فوربس در جهان تنها ۹۴۶‌میلیاردر بسیار ثروتمند وجود دارد که به این ترتیب فهرست خریداران بالقوه این ملک را کوتاه می‌کند. خانم مارتا گریم ۵۷ ساله مدیر این ملک است و اداره امور داخلی آن را به عهده دارد. او ابتدا به عنوان خدمتکار در این ملک مشغول به کار بوده و بعدها مسوول تربیت اسب‌ها شده است. او گاه گروه‌های مختلف خبرنگاران را در بازدید از این ملک بی‌نظیر همراهی می‌کند. او از زمانی که این ملک تنها یک تپه بوده در این منطقه حضور داشته است. ساسلو و دیگر کارمندان و صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی در کلرادو می‌گویند، کسانی مانند شاهزاده بندر چهره شهر اسپن را کاملا تغییر دادند و آن را به شهری مدرن در آمریکا تبدیل کردند. آنها به این شهر چهره یک شهر خانوادگی با جنبه‌های فرهنگی و هنری بخشیدند و ثروت‌هایی را در این شهر هزینه کردند که حتی ستاره‌های هالیوود هم قادر به هزینه آن نیستند. شاهزاده بندر اکنون رییس شورای امنیت ملی عربستان است و دیگر کمتر به آمریکا می‌رود. او ۲۲ سال سفیر عربستان در آمریکا بود اما در سال ۲۰۰۵ این ماموریت طولانی به پایان رسید. در تمام این مدت او متحد رییس‌جمهورهای آمریکا در دوره‌های مختلف بوده است. اما اخیرا گزارش‌های مطبوعاتی انگلیس سابقه و چهره او را مخدوش کرد. در ماه‌های اخیر مطبوعات و رسانه‌های انگلیس از پرداخت رشوه‌ای ۲‌میلیون دلاری به حساب شاهزاده بندر در واشنگتن برای یک قرارداد تسلیحاتی با حضور انگلیس خبر دادند. شاهزاده بندر این اتهامات را رد کرده است.
وسعت ملک هلا از کاخ سفید بزرگتر است. این ملک 12 خدمه، 15 اتاق خواب، 16 سرویس بهداشتی، یک آرایشگاه اختصاصی و یک سالن زیبایی دارد. فضای این ملک برای به راه انداختن مهمانی با 450 نفر مهمان کافی است. بسیاری از اتاق‌های این ملک بزرگ است و پنجره‌هایی قدی با نمای دره اسپن و کوه‌های اطراف آن دارد. دکوراسیون و تزئینات و وسائل داخل این خانه هم منحصر به فرد است.یعنی زن خانه نمی‌تواند به راحتی در آشپزخانه به تنهایی آشپزی کند و بعد لباس‌ها را بشوید و آن را روی بند حیاط پهن کند. همه کارهای این خانه به صورتی سیستماتیک انجام می‌شود. این خانه تنها خانه مجلل و گران قیمت و عظیم محله نیست. در همسایگی این ملک خانه باربی بنتون از بازیگران هالیوود در دهه 1980 است.
قیمت فعلی این خانه به نسبت افزایش قیمت در بازار مسکن آمریکا طی سال‌های گذشته افزایش یافته است. قیمت خانه‌ای که در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا یک‌میلیون دلار بوده اکنون نه برابر شده است. قیمت این ملک هم در این سال‌ها افزایش یافته است. طرفداران خرید این خانه معمولا از ثروتمندان قدیمی هستند که ثروت خود را از نسل قبلی به دست آورده‌اند.