بهانه‌ها برای اجرایی نشدن طرح جامع غیر قابل تحمل است

گروه مسکن - کلان‌شهر تهران سال‌ها بدون برنامه بوده است و آسیب‌هایی همچون مشکلات محیط‌زیست، ترافیک و ... را متحمل شده که حل این معضلات در طرح جامع تهران پیش‌بینی شده است. از این‌رو بی‌توجهی به آن از سوی شهرداران مناطق برای اعضای شورای شهر تهران قابل تحمل نیست. رییس شورای شهر تهران در نوزدهمین جلسه دوره جدید این شورا در نطق پیش از دستور با بیان این مطلب گفت: طرح جامع تهران پس از سال‌ها تلاش باید اجرایی شود. وی افزود: طرح جامع تهران ۳۷ جلسه از وقت و زمان شورای شهر تهران را گرفته و برای بررسی آن، مطالعه زیادی انجام و در شورای عالی شهرسازی نیز مطرح شده است. چمران گفت: این در حالی‌است که با وجود طی مراحل پایانی طرح جامع، برخی شهرداران مناطق با نامه‌نگاری‌هایی عنوان کرده‌اند که این طرح را نمی‌توان به خوبی اجرا کرد. چمران تصریح کرد: اظهارات این دسته از شهرداران کارشناسی نیست و این مخالفت‌ها نشان می‌دهد که آنها دوران بلبشویی را دوست دارند.

به گزارش خبرگزاری رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: قبول داریم که طرح جامع تهران ممکن است، دارای مشکلاتی باشد که این مشکلات قابل اصلاح است، اما مخالفت‌های برخی شهرداران با اجرا شدن آن برای شورای شهر تهران و شورای شهرسازی و معماری قابل پذیرش نیست.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون دوران قانون‌گرایی است و بنابراین اگر شهرداران مناطق بحث علمی و منطقی دارند، شورای شهر تهران آماده است که در این مورد بحث و بررسی کند اما یک جانبه نگاه کردن به این قضیه و برخورد رسانه‌ای، بی‌انصافی و غیرعلمی بوده و برای شورای شهر تهران غیرقابل تحمل است. چمران یادآور شد: این طرح جامع تهران خشک و غیرقابل تغییر نیست و می‌توان اصلاحاتی را در طول زمان برای آن انجام داد.

وی گفت: شهرداران مناطق، تجربه علمی از مناطق خود دارند و اعضای شورای شهر خوشحال می‌شوند که در مورد مشکلات این طرح با آنان بحث و بررسی کنند، اما این که بخواهند از ابتدا پایه این طرح را لق کرده و به آن ضربه بزنند، برای شورای شهر تهران و شورای عالی شهرسازی قابل تحمل نخواهد بود. وی گفت: همچنین در برخی مناطق، قانون تثبیت تجاری و اداری که قبل از سال ۸۰ به تصویب رسیده، اجرا نمی‌شود، در صورتی که قانون تثبیت تجاری تا پایان شهریور‌ماه امسال و قانون تثبیت اداری را تا پایان سال تمدید کرده‌ایم.

چمران افزود: برخی شهرداران مناطق عنوان می‌کنند که هنوز این مصوبه به دست ما نرسیده و یا ابلاغ نشده در صورتی که شورای شهر تهران این مصوبه را فاکس کرده و شماره ابلاغ آن را نیز به شهردار تهران و معاونان شهرداری نیز ارائه کرده است. رییس شورای شهر تهران گفت: اینها قوانینی هستند که باید اجرا شوند و اگر این افراد نمی‌توانند آن قوانین را اجرا کنند پس کنار بروند تا افراد دیگری وارد کار شده و آن را اجرا کنند.

مخالفت اعضای شورای شهر با احداث گورستان در آزاد راه تهران -شمال همچنین در ادامه جلسه شورای شهر اعضای شورای شهر تهران به احداث گورستان در اراضی واقع در کیلومتر ۱۲ آزادراه تهران- شمال واقع در محدوده امامزاده عقیل رای منفی دادند.

اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به صدور مجوز ایجاد گورستان در اراضی واقع در کیلومتر ۱۲ آزادراه تهران- شمال، به پیشنهاد کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر تهران احداث گورستان در این نقطه را به صلاح شهر ندانستند. چمران، رییس شورای شهر تهران در این خصوص گفت: با توجه به اینکه جاده‌‏های دسترسی به این نقطه هنوز آماده نشده و در طرح‌‏های کارشناسان بر لزوم دسترسی به این منطقه تاکید شده است، نمی‌‏توان از این نقطه به عنوان گورستان استفاده کرد.وی تصریح کرد: کمیسیون عمرانی پیشنهاد رد این موضوع را ارائه داده است و با توجه به بحث‌‏های کارشناسی صورت گرفته نیازی به بحث زیادتر در این خصوص نیست.در ادامه عباس شیبانی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با مثبت خواندن احداث گورستان در این منطقه عنوان کرد: پیمانکار پروژه تهران- شمال بیان کرده که می‌‏تواند هرچه سریعتر راه‌‏های دسترسی به گورستان را ایجاد کند و در صورتی که این امر اتفاق بیفتد، مشکل دسترسی حل خواهد شد.

اما چمران یادآور شد: با توجه به صحبت‌‏هایی که در این خصوص مطرح شده، نباید زمینه گرانی زمین‌‏های اطراف آزادراه تهران - شمال را فراهم کنیم.