در هر100 واحد مسکونی، 109 خانواده زندگی می‌کنند

سرپرست مرکز تحقیقات زمین و مسکن عنوان کرد: براساس سرشماری ۱۰ساله نفوس و مسکن، تعداد خانوار‌های ایرانی در هر واحد مسکونی ۰۹/۱ است یعنی در هر ۱۰۰ واحد مسکونی کشور ۱۰۹ خانواده زندگی می‌کنند. قاسم حیدری‌نژاد در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: حدود ۱۲میلیون واحد مسکونی وجود دارد که با احتساب رقم ۰۹/۱ خانوار در هر واحد، در ۹درصد واحدهای مسکونی، دو خانواده به صورت مشترک زندگی می‌کنند. اگرچه این خانواده‌ها پذیرفته‌اند که در یک واحد و در کنار هم زندگی کنند، اما این میزان به عنوان نیاز انباشته مسکن محسوب شده و برای رفع آن و پاسخ به نیاز‌های جاری باید سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی احداث شود.

پیش از این کارشناسان نسبت به گسترش پدیده واحد‌های مسکونی مشترک هشدار داده‌اند و گفته‌اند که برخی خانواده‌ها اتاق نشین شده‌اند و در یک واحد مسکونی مشترک چند خانواده در کنار هم زندگی می‌کنند.

این کارشناسان نسبت به عوارض اجتماعی و تبعات اخلاقی این مساله هشدار داده و می‌گویند، روند صعودی اجاره‌بها به این مساله دامن زده است.

حیدری‌نژاد تصریح کرد: وزارت مسکن و شهر‌سازی در سال جاری برای ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی زمین مناسب را شناسایی کرده و بعد از آماده‌سازی واگذار می‌کند.

به گفته وی آماده‌سازی این زمین‌ها در دو بخش زیربنایی (آب، برق، تلفن، گاز و جاده) و روبنایی (مدرسه، درمانگاه، فروشگاه و امکانات رفاهی) است که نیمی‌ از هزینه آماده‌سازی، برعهده دولت و بقیه با سازنده است.

وی تاکید ‌کرد که آهن و سیمان دو محصول مهم در ساخت مسکن است که افزایش توان سالانه ساخت مسکن در گرو افزایش ظرفیت تولید در این بخش است.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۸۵۰هزار واحد مسکونی ساخته شده و طبق برآورد‌ها در سال‌جاری بیش از یک میلیون واحد احداث می‌شود.