صاحب خانه‌هایی که ودیعه نمی‌خواهند

با شروع فصل نقل و انتقال مسکن (فروش یا اجاره)بازار واحدهای استیجاری دچار تغییر شده است، اگر تا پیش از این تمایل صاحب‌خانه‌ها به دریافت ودیعه بود به تازگی این تمایل تغییر کرده و جای خود را به گرفتن اجاره بها داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بنگاه‌داران مسکن در خصوص کاهش ودیعه از سوی صاحب‌خانه‌ها دلایل مختلفی ارائه می‌کنند. آنان می‌گویند: کاهش نرخ سود بانکی از یک سو و نبود امنیت شغلی از سوی دیگر موجب شده تا صاحبان واحدهای مسکونی اقدام به کاهش ودیعه مسکن و بالا بردن اجاره بها کنند.

فرهادی یکی از بنگاه‌داران مسکن در خصوص دلایل رشد اجاره بها در سال گذشته و احتمال رشد آن در ماه‌های جاری می‌گوید: زمانی که شایع شد قرار است دولت به مستاجرها وام ۳میلیون تومانی ودیعه مسکن بدهد، اجاره‌بهای مسکن به شکل قابل توجهی رشد پیدا کرد، اما دیدیم که این وام تنها به افراد خاصی پرداخت شد.

وی افزود: این رشد قیمت‌ها در سال گذشته موجب شده تا این نگرانی در میان مستاجران در ماه‌های اخیر با توجه به آغاز فصل

نقل و انتقال (فصل تابستان) افزایش پیدا کند، اما کاهش ودیعه و رشد بیش از پیش اجاره‌بها را باید به این نگرانی افزود.

فرهادی گفت: بسیاری از افرادی که تا سال گذشته تمایل به رهن کامل و یا اجاره کمتر داشتند امسال دوست دارند تا ودیعه را کمتر و اجاره‌بها را افزایش دهند.

مصطفی قلی‌ خسروی رییس اتحادیه املاک در خصوص کاهش ودیعه مسکن گفت: ‌زمانی که بازار سهام وضعیت خوبی ندارد سرمایه‌ها به سمت امن‌ترین مکان یعنی مسکن سوق پیدا می‌کند و در حال حاضر که وضعیت بورس مناسب نیست و سود بانکی نیز کاهش یافته صاحبان مسکن سعی دارند تا با توجه به رکود خرید و فروش مسکن، ودیعه مسکن را کاهش و اجاره بها را افزایش دهند.

وی افزود: مردم وضعیت تجارت و سود خود را به خوبی می‌دانند و افرادی که صاحب‌خانه هستند نیک می‌دانند که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی باید ودیعه مسکن را کاهش و اجاره‌بها را افزایش دهند.

حمید ماجدی مدیر گروه دکترای شهرسازی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اظهار داشت: افزایش اجاره‌ بهای مسکن همواره برای جبران عقب‌ماندگی پول نسبت به رشد قیمت مسکن است.

ماجدی با بیان اینکه افزایش قیمت زمین، مصالح و دستمزد و نیروی انسانی موجب افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته شد ‌گفت: ساخت‌وساز مناسب و عرضه زمین ارزان قیمت می‌تواند، قیمت مسکن و اجاره‌بها را متعادل کند.

حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است: متاسفانه اعلام وام‌های ۳میلیون تومانی ودیعه مسکن از سوی دولت و دریافت نکردن حداقل ۹۰درصد این وام‌ها از سوی افراد نیازمند در سال گذشته موجب شد تا جو افزایش کاذب اجاره بهای مسکن بیش از پیش نمود پیدا کند. وی ادامه می‌دهد: اگر مشاوران املاک ساماندهی شوند، می‌توان در نظام‌مند کردن قیمت مسکن و به حداقل رساندن اجاره بها امیدوار شد. وی اظهار داشت: طرح جامع مسکن که یک سند راهبردی برای حل مشکل مسکن در کشور و خانه دار کردن طبقات ضعیف جامعه و اقشار کم درآمد تهیه شده، می‌تواند در کنترل قیمت مسکن و نظام‌مند کردن و به حداقل رساندن اجاره بهای مسکن مفید باشد.

نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: افزایش قیمت تمام شده مسکن به دلیل رشد قابل ملاحظه قیمت مصالح ساختمانی، زمین و دستمزدها موجب می‌شود تا قیمت مسکن و اجاره بها رشد داشته باشد.

دکتر حسن فرید اعلم، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بازار نابسامان مسکن از یک سو و عدم ثبات اقتصادی از سوی دیگر موجب شده تا بسیاری از سازندگان بهترین مکان برای سود سرشار خود را در خرید مسکن و اجاره آن با قیمت‌های گزاف به افراد نیازمند دنبال کنند.

وی افزود: وضعیت نه چندان مناسب تولید در کشور موجب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به جای انتقال سرمایه‌های خود به بخش تولید نقدینگی خود را صرف ساخت و ساز کرده و به دلیل عدم رونق خرید و فروش مسکن، واحدهای مسکونی خود را با قیمت‌های بالایی اجاره می‌دهند. وی تاکید کرد: کاهش نرخ سود بانکی نیز طی چند روز گذشته نمی‌تواند در این مدت کم در کاهش ودیعه مسکن و یا افزایش اجاره بها تاثیر بگذارد.

وی اظهار داشت: با توجه به رشد روزافزون قیمت مصالح ساختمانی و آهن‌آلات در کشور به نظر می‌رسد، قیمت مسکن و زمین روز به روز افزایش بیشتری یافته و افزایش اجاره‌بها نیز سرعت بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: دولت برای اینکه از روند صعودی بیش از حد قیمت زمین و مسکن جلوگیری کند، باید لایحه ای را به مجلس ارائه کند که بر اساس آن خرید زمین و مسکن به هر تعداد و میزانی محدود شود.