گروه مسکن - کلیه سازه‌های متداولی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورتی که در شرایط خاص و با استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب و نیروی کار ماهر ساخته شوند، می‌توانند از کیفیت بالایی برخوردار باشند. چرا که پایین بودن کیفیت ساخت‌و‌ساز در کشور ما متاثر از نقاط ضعف متعدد در نحوه محاسبه، طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی است.

دکتر علی‌اکبر ساعد سمیعی، استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد، با اعلام این مطلب افزود: هم‌اکنون در تهران هر ۳مورد طراحی، اجرا و کنترل کیفیت ساخت‌و‌ساز در پایین‌ترین سطح ممکن صورت می‌گیرد. به طوری که دقت در طراحی سازه‌ها بسیار ضعیف بوده و اغلب ساختمان‌های متداول با تعداد طبقات کم، به دلیل طراحی نامناسب، با اجرای ضعیف ساخته شده و به لحاظ کیفی نیز کنترل قانونی بر نحوه ساخت اینگونه ساختمان‌ها لحاظ نمی‌شود.

وی در رابطه با میزان استحکام‌بخشی با بهره‌گیری از پیچ و مهره در اسکلت ساختمانی به جای استفاده از جوشکاری اظهار کرد: این گونه نیست که سیستم پیچ و مهره بر جوشکاری در اسکلت‌های ساختمانی مزیت بیشتری داشته باشد. زیرا هر روشی در ساختمان‌سازی در صورتی که مطابق با استانداردهای مرتبط با آن پیاده‌سازی نشود، از کیفیت پائینی برخوردار است.

ضمن اینکه سال‌های متمادی است که در کشور ما در ساختمان‌سازی از جوشکاری استفاده شده و نیروی کار نیز متناسب با این نوع شیوه‌ها آموزش دیده و مهارت دارند، به همین لحاظ در بهره‌گیری از روش پیچ و مهره علاوه‌بر اینکه نیاز به نیروی کار انسانی ماهر داریم، واردات این نوع پیچ و مهره‌ها به کشور یا راه‌اندازی کارخانه‌های تولید این محصولات در داخل کشور امری ضروری است.

وی ادامه داد: همچنین بهره‌گیری از این شیوه بار مالی بیشتری برای پیمانکار دارد و از این لحاظ نیز کمتر سازنده‌ای به استفاده از این شیوه در ساختمان‌سازی تمایل دارد.

به اعتقاد وی، وقتی دولت در کشور ما بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در بخش تولید مسکن است، بنابراین باید ساختمان‌هایی را با استفاده از روش‌های استاندارد و متداول روز دنیا به عنوان الگوی نمونه مسکن احداث کند تا انبوه‌سازان نیز با بهره‌گیری از چنین شیوه‌هایی آشنا شده و به سمت احداث ساختمان‌های با کیفیت بالا سوق پیدا کنند.

وی تصریح کرد: دولت باید این اطمینان را داشته باشد که مردم به طور معمول از روش‌های مورد استفاده دولت در بخش‌های مختلف اقتباس می‌کنند، بنابراین اگر وزارت مسکن نسبت به انبوه‌سازی‌های دارای کیفیت بالا، مبادرت ورزد، فرهنگ استفاده از روش‌های استاندارد در بخش ساختمان‌سازی میان مردم نیز متداول شده و رغبت آنها نیز برای احداث چنین سازه‌هایی بالاتر می‌رود.