راه‌اندازی دفاتر بهینه‌سازی انرژی در شهرداری‌ها

به منظور اجرایی شدن مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و امکان کنترل اعمال موارد بهینه‌سازی انرژی در طرح‌های ساختمانی و نظارت بر اجرای آن در ساخت و ساز‌ها، ‌دفاتر بهینه‌سازی انرژی به وسیله شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در شهرداری‌ها شکل می‌گیرد. به گزارش روابط عمومی‌ شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، هدف از ایجاد این دفاتر مشاوره فنی دست‌اندرکاران اجرای ساختمان و متقاضیان پروانه ساختمانی برای استفاده از مصالح بهینه در جهت ارتقای کیفیت ساختمان، ایجاد شرایط آسایش و جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها است.

براساس این گزارش، مقدمات اجرای این طرح با حمایت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکنون در شهرهای تهران، سمنان، زنجان، ورامین، مشهد، اسدآباد و منجیل انجام شده و حدود ۷۰ شهرداری دیگر متقاضی ایجاد این دفاتر در قالب طرح اشاعه فرهنگ بهینه‌سازی انرژی در شهرداری‌ها هستند.

پیش از شروع به کار دفاتر بهینه‌سازی انرژی، دوره‌های آموزش مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان برای مهندسان طراحی و ناظری که پروانه اشتغال به کار مهندسی داشته و با شهرداری همکاری دارند برگزار شده و پس از آن شهرداری صدور پروانه ساختمانی و پایان کار را منوط به گواهی اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان از دفتر بهینه‌سازی انرژی خواهد کرد.

مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان مطابق جدول زمان‌بندی ابلاغ شده توسط وزارت مسکن و شهر‌سازی به تدریج در تمامی‌ شهر‌های کشور لازم‌الاجرا می‌شود.

در این راستا طرح اشاعه فرهنگ بهینه‌سازی انرژی در ۱۰۰ شهر کشور با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری‌های کشور نیز به اجرا گذاشته خواهد شد.