اجرای طرح بهسازی شهری و اصلاحات بخش مسکن با  ۳۳۰میلیون دلار اعتبار

مدیر طرح بهسازی شهری و اصلاحات بخش مسکن وزارت مسکن و شهرسازی گفت: طرح بهسازی شهری و اصلاحات بخش مسکن که با همکاری بانک جهانی اجرا می‌شود درمجموع ۳۳۰میلیون دلار اعتبار برای آن برآورد شده است. «محمدحسین اژدری» در گفت وگو با «ایرنا» با بیان این مطلب اظهار داشت: مرحله نخست این طرح در پنج شهر در قالب پایلوت (نمونه) به اجرا در می‌آید.

وی سپس گفت: دولت۲۰درصد اعتبارات این طرح را تامین می‌کند و ۸۰درصد باقی مانده توسط «بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه» وابسته به بانک جهانی، تامین خواهد شد.

اژدری در ادامه افزود: پروژه بانک جهانی در قالب یک برنامه ۱۲ساله است که سه مرحله مستقل دارد. میزان اعتبارات مرحله نخست که برای پنج سال برنامه‌ریزی شده ۱۰۰میلیون دلار است.

همچنین مرحله دوم به مدت چهارسال به مورد اجرا گذاشته می‌شود که میزان اعتبارات آن۸۰میلیون دلار است و مرحله سوم نیز با۱۵۰میلیون دلار اعتبار در مدت سه سال اجرا می‌شود.

مدیر طرح بهسازی شهری واصلاحات بخش مسکن از شهرهای زاهدان، بندرعباس، کرمانشاه، سنندج و تبریز به عنوان شهرهای هدف مرحله نخست این برنامه۱۲ساله، نام برد.

این مقام مسوول سپس تاکید کرد: عملیات اجرایی در سه شهر، نخست از سال۱۳۸۳آغاز شد و در دو شهر باقیمانده نیز مطالعات انجام شده و اقدامات اجرایی آنها به زودی شروع می‌شود.

اژدری هدف اصلی از اجرای این برنامه را انتقال تجارب جهانی در رسیدگی به سکونتگاه‌های غیررسمی و ظرفیت‌سازی با همکاری و مشارکت مردم و نهادهای ذیربط شهری، اعلام کرد.

وی در خصوص چگونگی انتخاب شهرهای نمونه افزود: پایین بودن شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و درآمدی در کنار فقر و مشکلاتی که این شهرها دارند، مبنای انتخاب آنها بوده است.

هم‌اکنون در۳۰شهر کشور که به طور عمده مراکز استان‌ها هستند، مطالعات امکان‌سنجی و تهیه طرح‌های توانمندسازی درحال انجام است و پس از مطالعات و تصویب آنها از سوی ستادهای استانی، اجرای طرح‌های توانمندسازی و ارتقای کالبدی با رویکرد مشارکت جویانه در برنامه‌ریزی ستادهای استانی قرار خواهد گرفت.