تشکیل شرکت‌های کنترل کیفیت ساختمان

آیین‌نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی مصوب هیات دولت، تا پایان سال به طور کامل اجرایی شده و از ابتدای ۸۷ بر اجرای آن نظارت می‌شود. قاسم حیدرنژاد، رییس مرکز تحقیقات زمین و مسکن در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: طبق این مصوبه، مصالح ساختمانی از مرحله تولید تا توزیع و مصرف، مشمول استاندارد اجباری بوده و واحدهای تولیدی فاقد این استاندارد اجازه عرضه تولیدات خود را نخواهند داشت.

به گفته وی، برای اجرای این مصوبه، در هر استان یک آزمایشگاه مرجع تاسیس می‌شود که نظارت بر استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی را برعهده دارد.

حیدرنژاد تصریح کرد: استاندارد بتن آماده از سال ۸۲ اجباری شده و ۵۰ شرکت تولیدکننده بتن آماده تاکنون این استانداردها را کسب کرده‌اند. همچنین سازندگان مسکن ملزم به استفاده از بتن آماده بوده و مهندسان ناظر ساختمان باید نظارت کنند که از بتن‌های

دست ساز استفاده نشود. بتن آماده علاوه بر کیفیت بیشتر، ارزان‌تر نیز تمام می‌شود. با این حال برخی سازندگان به دلایل فرهنگی و ناآگاهی از مزایای آن، تمایل به استفاده از بتن آماده ندارند.

وی ادامه داد: لایحه بیمه ساختمان در مجلس تحت بررسی بوده و شرکت‌های بیمه برای تشخیص کیفیت ساختمان‌ها نیاز به عوامل کنترلی دارند که تشکیل شرکت‌های کنترل کیفیت ساختمان پیش‌بینی شده است. تشکیل شرکت‌های کنترل کیفیت ساختمان در وزارت مسکن در دست بررسی است که در صورت تصویب بعد از کسب مجوز از این وزارتخانه، بر ساخت و سازها نظارت می‌کنند.

حیدرنژاد در پایان اظهار کرد: شرکت‌های کنترل کیفیت ساختمان نظارت عالیه بر ساخت و سازها به ویژه کیفیت مصالح داشته و مهندسان ناظر نیز بر جزئیات ساخت نظارت می‌کنند به گونه‌ای که تداخلی در وظایف آنها ایجاد نشود.