اولین بانک ماشین‌آلات ساختمانی در کشور ایجاد می‌شود

گروه مسکن - ایجاد و راه‌اندازی بانک ماشین‌آلات ساختمانی به منظور ساماندهی ماشین‌آلات فرسوده و نیز ورود ماشین‌آلات جدید به کشور برای کیفیت بخشی به انجام پروژه‌های مختلف عمرانی و ساختمانی در کشور، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که طی سال جاری و از سوی انجمن شرکت‌های ساختمانی دنبال شده اما تحقق آن مستلزم همکاری و هماهنگی بخش دولتی با بخش‌خصوصی است. مهندس محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» پیرامون مسائل و مشکلات مرتبط با تشکیل این بانک در کشور اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر مقدمات ایجاد بانک ماشین‌آلات ساختمانی فراهم شده اما پیاده‌سازی اهداف این طرح، مستلزم فراهم شدن بسترهای لازم برای راه‌اندازی این بانک به وسیله دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی مرتبط با پروژه‌های عمرانی نظیر وزارت راه و ترابری، وزارت نیرو و ... است.

وی با بیان اینکه طرح ایجاد بانک ماشین‌آلات ساختمانی در کشور دو هدف عمده را مورد توجه قرار داده است، در توضیح این اهداف گفت: از رده خارج کردن ماشین‌آلات قدیمی و نیز پر کردن خلاء‌های موجود به لحاظ کمبود ماشین‌آلات از مهم‌ترین اهداف این طرح است و در این راستا برای رفع کمبود ماشین‌آلات ساختمانی در سال جاری نیازمند همکاری دستگاه‌های دولتی با انجمن شرکت‌های ساختمانی هستیم.

وی گفت: اگرچه وزارتخانه‌های راه و ترابری و نیرو و نیز شرکت نفت آمادگی خود را نسبت به همکاری برای ایجاد بانک ماشین‌آلات ساختمانی اعلام کرده‌اند، اما با توجه به روند کند تصمیم‌گیری در بخش‌های اداری دولتی، روند شکل‌گیری و راه‌اندازی این بانک با آن سرعتی که انتظار می‌رود، پیشرفت نداشته است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح، شرکت‌های ساختمانی به عنوان استفاده‌کنندگان و بخش‌ها و سازمان‌های دولتی به عنوان بهره‌بر‌داران و کارفرمایان محسوب می‌شوند، ابراز داشت: مادامی که کمک و همکاری بخش دولتی برای اجرای این طرح به طور کامل انجام نشود، نمی‌توان نسبت به ثبت‌نام و یا دریافت کمک‌های مالی استفاده‌کنندگان اقدام کرد زیرا چنانچه این اقدام صورت گیرد اما از طرف بخش دولتی همکاری لازم صورت نگرفته باشد؛ در انگیزه و اشتیاق شرکت‌های ساختمانی نوعی واپس‌زدگی ایجاد کرده و حس بی‌اعتمادی را در آنها بر می‌انگیزد.

وی گفت: هم اکنون ۸۰درصد ماشین‌آلات ساختمانی به کار گرفته شده در پروژه‌های مختلف عمرانی و ساختمانی فرسوده است به‌طوری‌که از این میزان ۵۰درصد می‌بایست از رده خارج و ۵۰درصد مابقی بازسازی شوند.

وی در رابطه با خروج ماشین‌آلات ساختمانی مستهلک و فرسوده از چرخه فعالیت نیز یادآور شد: هم اکنون لیستی از شرکت‌های سازنده‌ این ماشین تهیه شده و به زودی رایزنی‌های لازم برای تعویض ماشین‌آلات فرسوده با انواع جدیدی از این دستگاه‌ها صورت می‌گیرد که باز هم فعالیت اصلی این اقدام منوط به هماهنگی و کمک دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط با بخش خصوصی واردکننده این ماشین‌آلات است.

وی افزود: البته در حال حاضر ۲۰درصد ماشین‌آلات ساختمانی مطابق با تکنولوژی‌های پیشرفته دنیا هستند ضمن اینکه ماشین‌آلات ویژه حفاری تونل، سدسازی، تولید بتن و برخی از ماشین‌آلات سنگین فعال در پروژه‌های فعلی نیز تا حد قابل قبولی از تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار هستند.