نرم‌افزارهای جدید برای نمونه سازی دقیق شرایط واقعی و محیط داخلی ساختمان‌های باستانی ارائه شد. متخصصان دانشگاه وارویک انگلستان موفق به طراحی و ارائه نرم‌افزارهای جدید کامپیوتری بسیار پیشرفته‌ای شدند که امکان نمایش مکان‌ها و ساختمان‌های باستانی را به صورت واقعی در دوره باستان فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی و به نقل از دانشگاه وارویک، این نرم‌افزار طی اجرای پروژه علمی ‌ویژه‌ای، از سوی شورای تحقیقات علوم تجربی این دانشگاه با همکاری گروه مهندسی و نیز آزمایشگاه دیجیتالی آن صورت گرفته است.

با استفاده از این نرم‌افزار، دانشمندان علوم کامپیوتری و متخصصان میراث فرهنگی از این پس امکان ارزیابی و محاسبه دقیق‌تری را دارند که به طور فزاینده‌ای با ترکیب روش‌های ابداعی و مجازی در تکنولوژی‌های مدرن همراه با جدیدترین یافته‌ها و اسناد تاریخی به دست آمده است.

این نرم‌افزار جدید تا حد قابل توجهی امکان بازسازی مجازی کلیساها، کاخ‌ها و دیگر سایت‌های باستانی را بیش از پیش فراهم کرده است که به تمام تاریخ شناسان و محققان و بازدید‌کنندگان از موزه‌ها امکان درک و احساس بهتر و تصویر دقیق‌تری از آثار گذشته و آنچه که واقعا در گذشته بوده می‌دهد.

این نرم‌افزار به باستان شناسان و متخصصان معماری کمک می‌کند با تعیین زاویه تابش نورهایی شبیه به نور شمع یا هر منبع نوری مربوط به هر دوره تاریخی، به شناخت و بررسی شرایط واقعی در این ساختمان بپردازند.

این نرم‌افزار همچنین به باستان شناسان و کسانی که در زمینه ساختارها و بناهای باستانی تحقیق می‌کنند، کمک می‌کند تصویر واقعی از محیط پیرامون نیز به دست آورند.

این نرم‌افزار با ارائه تصویر‌های سه‌بعدی از ساختمان‌های باستانی یا ویرانه‌های به جا مانده با استفاده از اسکنرهای ویژه منابع تامین نور را در بنا و با استفاده از منابع نوری در هر دوره مشخص می‌کند. همچنین قادر است آثار ناشی از انعکاس نور در فلزات را نیز که در ساختمان به کار رفته، نشان دهد.

تصویر نهایی با استفاده از این نرم‌افزار، واضح ترین تصویری است که محیط داخلی ساختمان‌های باستانی را با وضوح و پویایی بالایی به مراتب بیشتر از آن چه که در مانیتورهای معمولی امکان‌پذیر است، نشان می‌دهد.

این نرم‌افزار همچنین قادر است آثار ناشی از انواع دود، غبار، مه یا هر عامل موثر دیگری را در ساختمان و نورپردازی آن در همان دوره باستانی نشان دهد.