گروه مسکن- فصل چهارم آیین‌نامه اجرایی تبصره ۶ بودجه ۸۶ مربوط به ضوابط تولید صنعتی مسکن و ساختمان است . این در حالی است که امروزه ساخت و ساز صنعتی در کشورهای توسعه‌یافته بسیار بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد و در کشور ما نیز کم‌کم روش سنتی ساختمان‌سازی قرار است جای خود را به ساخت صنعتی بدهد.

بر طبق آیین‌نامه اجرایی تبصره (۶) وزارت مسکن و شهرسازی موظف است حداکثر تا دو ماه بعد از تصویب این قانون با همکاری وزارت صنایع آیین‌نامه ضوابط تولید صنعتی مسکن و ساختمان را تهیه و به تصویب برساند.

پیرو تکلیف قانون بودجه سال ۸۶، آیین‌نامه اجرایی این قانون نیز تهیه و در تاریخ سوم اردیبهشت امسال به تصویب هیات دولت رسید. اکنون با توجه به گذشت این زمان از تصویب، این پرسش وجود دارد که وزارت مسکن و شهرسازی در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟‌

دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی در این باره اعلام کرد: به منظور ترویج و تشویق تولید صنعتی ساختمان و توسعه فناوری‌های ساخت، وزارت مسکن و شهرسازی اقدامات زیر را انجام داده است:‌

- تسریع در گردشکار و اخذ تاییدیه فنی برای ورود فناوری‌های جدید ساخت صنعتی

- ایجاد زمینه لازم برای تولید واحدهای ساخت صنعتی در حدود ظرفیت مربوطه

- شناسایی کلیه واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران فناوری جدید و حمایت و کمک مالی به آنها

- واگذاری زمین به صورت اجاره، تخفیف و تقسیط بهای آن جهت سازندگان صنعتی مسکن لازم به ذکر است آیین‌نامه مذکور در کنار تکالیف وزارت مسکن و شهرسازی برای وزارت صنایع و معادن و بانک‌ها نیز وظایفی از قبیل تسهیل راه‌های ورود ماشین‌آلات و اعطای تسهیلات بانکی پیش‌بینی کرده است.