کاهش قیمت مسکن و اجاره ویلا در شمال

گروه مسکن - پگاه گودرزی: سهمیه‌بندی بنزین بر روی قیمت املاک در برخی مناطق کشور به‌خصوص شمال ایران تاثیر گذاشته است. محمود مددی، مدیر آژانس املاک فام که در بخش فروش و اجاره املاک در هشتگرد و مازندران فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در این‌باره گفت: با سهمیه‌بندی بنزین به علت کم شدن رفت و آمدها و مسافرت‌ها، بسیاری از مردم شهرهای مختلف از جمله شمال کشور، اصفهان، شیراز، مشهد و اردبیل دچار ضرر‌های زیادی شده‌اند، چرا که مثلا در شمال کشور که منطقه توریستی ایران است مخصوصا در فصل تابستان قیمت‌های اجاره و فروش مسکن (ویلا، خانه) بسیار کم شده است.

ویلاهای اجاره‌ای قیمت‌هایشان بسیار پایین آمده است. مثلا سال پیش در همین موقع اجاره بهای خانه‌ای در منطقه عباس‌آباد در مازندران ۷۰هزار تومان بود، اما اکنون این مبلغ به ۳۰هزار تومان کاهش یافته است. بیشتر کشاورزان برای اینکه از کار کشاورزی نمی‌توانسته‌اند به راحتی به دخل و خرج زندگیشان بپردازند، در انتهای باغ خصوصی‌شان ویلا و یا خانه‌ای را با صرف هزینه زیاد ساخته‌اند تا باب میل تهرانی‌ها و یا مسافران فصل گرما باشد و این ویلا را کرایه می‌دهند تا حداقل بخشی از خرج ساخت ویلا دربیاید، در صورتی‌که با این سهمیه‌بندی نه تنها هزینه‌های آنهابه هدر رفته، بلکه مسافری هم نیست که این خانه‌ها را اجاره کند.

در این روزها با نبود مسافر قیمت اجاره‌ها نسبت به پارسال حداقل ۲۵ تا ۵۰درصد کمتر شده است. این مساله تنها در اجاره نیست، بلکه قیمت فروش هم به همین میزان تقلیل یافته است. مثلا در شهر عباس‌آباد ویلایی که ۱۰۰میلیون تومان قیمت داشته الان حدود ۵۰میلیون تومان شده و باغ مرکبات پارسال ۱۰۰میلیون بوده امسال در همان فصل سال ۵۵میلیون شده است.

این نزول قیمت که تاثیر مستقیم سهمیه‌بندی بنزین است، نه تنها در درآمد آنها تاثیر گذاشته است، بلکه عواقب بدتری هم درپی خواهد داشت از جمله با رونق نداشتن کشاورزی و به مخاطره افتادن درآمد آنها مجبور به فروش زمین و ملک خود به نصف قیمت می‌شوند و به شهرها مهاجرت می‌کنند تا حداقل با کارگری و یا کارهایی از این قبیل بتوانند خرج خانواده‌اشان را دربیاورند.

از طرف دیگر هم دولت اعلام کرده با اعلام نرخ آزاد بنزین تورم ۱۰۰درصد می‌شود، این مساله درست است اما چه بهتر که تا زمانی‌که دولت پالایشگاه می‌سازد نرخ آزادی هم اعلام شود تا مردم بنزین را آزاد تهیه کنند یا باید تورم را قبول کنیم یا خوابیدن اقتصاد. چرا که آنهایی که توانایی مالی دارند، با خرید وانت و یا ماشین‌های فرسوده‌تر از سهمیه بنزین استفاده می‌کنند و دوباره تمام سختی و فشار این سهمیه‌بندی از هر طرف به قشر ضعیف تحمیل خواهد شد.

این گزارش حاکی است قیمت فروش ویلا در مناطق شمالی کشور به‌خصوص در مازندران طی چند هفته گذشته کاهش چشمگیر یافته است.

این کاهش قیمت فروش ویلا در مازندران را شاید بتوان ناشی از کاهش مسافر و سفرهای تابستانی به این استان دانست. زیرا که نماینده جامعه هتلداران استان مازندران به‌تازگی اعلام کرده در این چند هفته گذشته از فصل تابستان حجم ورود مسافر به مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۰درصد کاهش داشته است. این در حالی است که اجاره‌بهای ویلا و اتاق در مازندران نیز نسبت به تابستان سال گذشته کاهش داشته است.