یک‌ماه تا پایان بازسازی کامل بم

مدیر بازسازی بنیاد مسکن از اتمام بازسازی شهزستان زلزله زده بم تا پایان شهریور‌ماه امسال خبر داد. مجید جودی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اعلام خبر پایان یافتن کامل بازسازی شهرستان زلزله‌زده بم در شهریور‌ماه امسال، گفت: قبل از وقوع زلزله در شهرستان بم و بروات در مجموع بالغ‌بر حدود ۱۹‌هزار و ۵۰۰واحد مسکونی شهری وجود داشت که با توجه به ساخت واحدهای مسکونی خارج از برنامه بازسازی برای مزدوجین و مستــاجــرین این شهــرستـان تعداد واحدهای مسکونی که باید احداث می‌شد به رقم‌ ۳۲‌هزار واحد افزایش یافت.

وی با اشاره به آغاز بازسازی ۳۱‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری در بم، بیان کرد: درحال‌حاضر کار بازسازی بالغ‌بر ۲۶‌هزار واحد مسکونی شهری به اتمام رسیده و مابقی واحدها در مراحل مختلف ساخت قرا‌ر دارند، این درحالی است که با سقف‌زنی ۲۹‌هزار واحد مسکونی امر بازسازی واحد‌های مسکونی طبق برنامه به اتمام رسیده است.

جودی اظهار داشت: مسوولیت بنیاد مسکن در امر بازسازی در قبال حدود ۲۰‌هزار واحد مسکونی ویران شده در بم بود به طوری که طبق برنامه زمان‌بندی شده مصوب دولت باید طی ۳ سال به اتمام می‌رسید که ما براساس همین برنامه تا پایان سال ۸۵ کار بازسازی این واحد‌ها را به اتمام رساندیم و واحدهایی که هم‌اکنون در مراحل مختلف ساخت قرار دارند و به مرور زمان به عنوان حاشیه بازسازی به برنامه افزوده شده‌اند که تا شهریورماه امسال کار این واحدها نیز پایان می‌گیرد.

مدیر‌کل بازسازی بنیاد مسکن با اعلام آنکه بازسازی ۲۵‌هزار واحد روستایی آسیب دیده در شهرستان زلزله زده بم تا پایان سال ۸۴ به اتمام رسید، افزود: پس از وقوع زلزله در بم از ۳۸‌هزار واحد اسکان موقت احداثی در این شهرستان بالغ‌بر ۵‌هزار واحد به صورت اردوگاهی ساخته شد که درحال‌حاضر به غیر از یک اردوگاه مابقی اردوگاه‌ها جمع‌آوری شده و هیچ فردی در کانکس اسکان موقت زندگی نمی‌کند این در حالی است که بازپس‌گیری کانکس‌ها و جمع‌آوری آنها از خانه‌های مردم در دستور کار قرار ندارد و این کانکس‌ها

به عنوان فضایی مناسب مورد استفاده قرار گرفته است. وی با تاکید براینکه تمام افراد در بم صاحب خانه هستند و هم‌اکنون فرد بی‌خانمانی در این شهرستان وجود ندارد، تصریح کرد: در امر بازسازی واحدهای روستایی بم علاوه بر احداث بالغ‌بر ۲۵هزار واحد مسکونی، طبق برنامه مصوب دولت تعداد ۶‌هزار واحد روستایی خارج از این برنامه به تکلیف بنیاد مسکن شهرستان بم افزوده شد اما این امر خللی در کار بازسازی مطابق زمانبندی ارائه شده وارد نکرد.

جودی با اشاره به بازسازی حدود ۵‌هزار واحد تجاری در شهرستان بم و بروات، بیان کرد: هم‌اکنون امر بازسازی ۲‌هزار و ۸۰۰ واحد تجاری به اتمام رسیده و مابقی واحدها در مراحل مختلف ساخت قرار دارند.

البته به دلیل تعریض خیابان‌ها و نیز بحث عقب‌نشینی این واحدها در واقع کار بازسازی اندکی به تاخیر افتاد اما طی ۸‌ماه گذشته جهش مطلوبی در این امر اتفاق افتاده است.

وی در خصوص اعتبارات بازسازی بم، گفت: حدود ۵‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود ۵درصد به مناطق شهری و نرخ سود ۴درصد به مناطق روستایی پرداخت شد، ضمن آنکه اخیرا به این مبلغ ۳۰‌هزار میلیارد تومان اضافه شده است. همچنین به هرخانوار شهری بالغ بر ۵/۳‌میلیون تومان و به هر خانوار روستایی بالغ بر ۵/۱‌میلیون ریال یعنی معادل ۱۶۵‌میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض توزیع شده است.

مدیرکل بازسازی با اعلام اینکه بالغ‌بر ۷‌میلیون تومان کمک مستقیم و غیرمستقیم دولت به صورت بلاعوض به مردم بم اختصاص یافته است، افزود: از ۶۰‌هزار واحد مسکونی ساخته شده در شهرستان بم بالغ‌بر ۴۵۰۰‌واحد توسط بنگاه‌های خیریه وNGO‌های داخلی و خارجی احداث شده است. ضمن آنکه کل میزان کمک‌های خارجی و داخلی خیرین و کمک‌های مردمی ۲‌هزار واحد مسکونی بیشتر نبوده است.‌

وی با بیان اینکه کلیه ساخت‌و‌سازها دربم طبق آیین‌نامه ۲۸۰۰ صورت گرفته است، افزود: در بازسازی واحد‌های مسکونی بم و بروات به لحاظ کنترل مصالح و نیز اجرای عملیات هیچ‌گونه کوتاهی به عمل نیامده است.

وجودی با اشاره به عدم تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر روند بازسازی واحدهای مسکونی در بم، عنوان کرد: بازسازی واحد‌های مسکونی در بم با پشتوانه مصالح انجام گرفت ولی این افزایش قیمت بیشتر برای واحد‌های مسکونی خارج از برنامه بازسازی یعنی مستاجرین و مزدوجین تحمیل شد.

وی طرح جامع بازسازی بم را عاملی در کند شدن روند عملیات بازسازی دانست و افزود: پس از ۹ماه تصویب طرح به دلیل غیر‌کارشناسی بودن مباحثی همچون تعریض خیابان‌ها باعث شد در طی کار از این طرح عدول کنیم. مدیرکل بازسازی در پایان از بازسازی ۵۴ مسجد و امامزاده در شهرستان زلزله‌زده بم طی ۳ سال اخیر خبر داد.